„Zeman, známý svými proruskými názory, citoval ze zprávy Vojenského zpravodajství, podle něhož nervově-paralytická látka označovaná jako A230, kterou pro účely testování loni vyráběl Vojenský výzkumný ústav v Brně, je novičok,“ píše agentura AP. Ve své zprávě také naráží na to, že vláda je ve svých komentářích k Zemanovým výrokům zdrženlivá.

Zprávu agentury převzal například Washington Post.

ČTĚTE TAKÉ
V Česku se v malém množství vyráběl a testoval novičok, řekl Zeman
Zemanovo tvrzení, že se v ČR vyrobil novičok, dokazuje britské lži, zní z Ruska
Mám podezření, že novičok testovali na Zemanovi, reagoval europoslanec Zdechovský

V podobném duchu svou zprávu o výrobě nervově-paralytického jedu novičok v Česku napsal server euronews. „Proruský prezident Zeman citoval ze zprávy vojenské rozvědky, které nařídil, aby po původu novičoku pátrala,“ píše server.

Dodává, že Zeman připustil nejasnost, o jakou látku vlastně šlo. „Zatímco BIS, odborníci na jadernou bezpečnost či armádu tvrdí, že novičok, kterým byl otráven Skripal, je jed s označením A234, ve Výzkumném vojenském ústavu v Brně byl testován nervově-paralytický jed označovaný jako A230,“ připomíná server. Také on se pozastavuje nad pomalou reakcí vlády.

Zemanova slova, která ve čtvrtek zazněla v rozhovoru pro televizi Barrandov, zaznamenal i německý deník Die Welt, současně připomněl Zemanovy proruské názory a jeho přátelské vztahy s Ruskem.

V podobném duchu popisuje Zemanovo sdělení také server německého týdeníku Der Spiegel. Připomíná, že Zeman v lednu vyhrál prezidentské volby a je na začátku svého druhého mandátu, který bude trvat pět let. „Je známý svým přátelským vztahem k Rusku, a dostává se proto někdy do rozporu s Babišovou vládou,“ píše Der Spiegel.