Rozhodnutí se podle odhadů dopravních expertů dotkne až třetiny z 8,4 miliónu motorek, motorizovaných rikš, osobních a nákladních automobilů, které se v indické metropoli nyní pohybují.

O vykázání přestárlých dopravních prostředků z městského provozu či omezení užívání individuální dopravy se v minulosti pokusilo hned několik světových metropolí, které trápí smog v ulicích. Například hlavní město Mexika zakázalo letos provoz starých vozidel o sobotách.

"Je nesporné, že je znečištění ovzduší v Dillí den ode dne horší a horší," uvedl soud ve svém odůvodnění. Podle nedávné vládní studie zodpovídají výfukové plyny za smog v indickém hlavním městě až ze tří čtvrtin.

Smutné prvenství

Zpráva WHO z května letošního roku zařadila Dillí na první příčku v žebříčku 1600 světových metropolí s nejvyšší roční koncentrací mikročástic v atmosféře. Podobně špatně na tom byla i další indická města. Místní vláda však tuto zprávu odmítla.

Podle odborníků na dopravu by mohl zákaz přinést mimo jiné oživení trhu s automobily a motorkami. Na hlavní město totiž připadá až 17 procent všech v Indii prodaných dopravních prostředků.

Vláda však zatím nepřišla z žádným programem pobídek k nákupu nových vozů, jak to před časem udělali například v Rusku.

Kritici rozhodnutí namítají, že kýžený efekt nepřinese. Ve městě, v němž denně vyjede do ulic na 1500 nových aut, prý bude takové rozhodnutí jen těžko vymahatelné. Spíš prý pomůže zvýšení daní ze starších vozů a jejich účinná kontrola.