Hlavní obsah

Zřícený most v Janově z ptačí perspektivy. Italové po neštěstí prověří stavby po celé zemi

Italští hasiči pokračují v likvidaci škod po zřícení části dálničního mostu v Janově. Na čerstvých leteckých záběrech je dobře vidět torzo stavby, které po pádu asi stometrové části mostu zbylo. Příčina neštěstí, které si vyžádalo 43 životů, je stále nejasná. Italská vláda po události plánuje zevrubné kontroly veřejných staveb po celé zemi.

Zřícený most v Janově z ptačí perspektivy. Italové po neštěstí prověří stavby po celé zemi

„Bude to operace zaměřená na údržbu, v naprosto bezprecedentním rozsahu a s obřími investicemi do veřejných staveb,” informoval v nedělním rozhovoru pro italský deník Il Messaggero tajemník kanceláře premiéra a místopředseda vládní euroskeptické Ligy Giancarlo Giorgetti.

Kontroly i investice na místě, v Itálii totiž v posledních letech spadlo více mostů. Přispěl k tomu i brutální pokles výdajů na dopravní infrastrukturu za nedávné ekonomické krize. [celá zpráva]

Investice Itálie do silnic

Foto: Martin Havelka, Novinky

Most se zřítil minulý týden v úterý, kdo je za to odpovědný, není zatím jasné. Vláda ukazuje prstem na firmu Autostrade per l´Italia, která měla most ve správě. Vedení firmy to přímo nepopírá, ale chce počkat na závěry vyšetřování. [celá zpráva]

Hasiči v noci na pondělí přerušili své operace pod zříceným dálničním mostem v Janově v důsledku nečekaného skřípavého zvuku vycházejícího z východního pilíře zbytku konstrukce.

Architekt varoval před korozí

Italská televize RAI o víkendu informovala, že autor janovského mostu Riccardo Morandi již před téměř 40 lety varoval před následky koroze kovových částí stavby a navrhoval se kvůli tomu co nejdříve pustit do náročných restauračních prací.

Morandi upozornil, že koroze je na mostu intenzivnější než na podobných stavbách v jiných lokalitách v důsledku agresivnějšího okolního ovzduší ovlivňovaného působením blízké ocelárny.

Video bylo staženo z důvodu vypršení licenční lhůty

BEZ KOMENTÁŘE: Stavba mostu v Janově v 60. letech

Video: AP

Inženýr v roce 1979, tedy 12 let po otevření mostu v roce 1967, ubezpečil, že betonové obložení dobře chrání kovový skelet a lana. Doporučil je ale pro jistotu natřít ještě chemicky odolným materiálem.

„Dříve nebo později, možná za pár let, bude nutné se uchýlit k ošetření (mostu),” napsal Morandi ve své zprávě s tím, že bude nutné odstranit všechny korodující prvky a nahradit je.

Morandi se už v současnosti nemůže kritice bránit, zemřel v roce 1989.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků