Hlavní obsah
Vrak lodi Costa Concordia se minulý týden podařilo otočit do vodorovné polohy. Foto: Tony Gentile, Reuters

Za potopení Costy Concordie může kormidelník, ukázal prstem Schettino

Indonéský kormidelník je podle bývalého kapitána lodi Costa Concordia odpovědný za tragickou nehodu u italského ostrova Giglio. Francesco Schettino to podle agentury ANSA prohlásil při pondělním slyšení před soudem v Grossetu. Kormidelníkovi podle něj trvalo příliš dlouho, než otočil kormidlem.

Vrak lodi Costa Concordia se minulý týden podařilo otočit do vodorovné polohy. Foto: Tony Gentile, Reuters
Za potopení Costy Concordie může kormidelník, ukázal prstem Schettino

Schettino v pondělí vypovídal vůbec poprvé od zahájení soudního procesu. Vinu za neštěstí z loňského ledna, při kterém zahynulo 32 lidí, připsal indonéskému kormidelníkovi Jacobu Ruslimu Binovi.

Jak vyplynulo z vyšetřování, kormidelníkovi trvalo 13 vteřin, než zareagoval na rozkaz otočit kormidlem doleva. Toto prodlení bylo přitom podle italského kapitána klíčové.

Bývalý kapitán Costy Concordie Francesco Schettino u soudu v italském Grossetu

Foto: Andrew Medichini, ČTK/AP

"Kdyby kormidelník neudělal chybu, srážce se dalo zabránit," prohlásil Schettino před soudci. "Loď se stáčela doprava, kormidelník neuposlechl mých rozkazů, takže kormidla byla otočena na druhou stranu a my jsme pak narazili," dodal obžalovaný Schettino.

Video bylo staženo z důvodu vypršení licenční lhůty

BEZ KOMENTÁŘE: Časosběrný záznam obracení vraku Costy Concordie

Video: Reuters

Admirál Giuseppe Cavo Dragone, který prováděl ohledání vraku lodi, ale toto tvrzení odmítá. Srážce by se podle něj ani tak zabránit nedalo. "Kormidelník se sice s manévrem opozdil o 13 vteřin, náraz by byl ale stejný," uvedl Dragone.

Právník chce nové vyšetřování

Bývalý kapitán je obžalovaný z několikanásobného zabití z nedbalosti, dále je mu kladeno za vinu, že kvůli němu plavidlo ztroskotalo a že je opustil v době, kdy na palubě ještě byli lidé. Za to mu nyní hrozí až 20 let vězení.

Schettinův právník Francesco Pepe soudu řekl, že nevinu jeho klienta může dokázat i nové vyšetřování a zhodnocení důkazů přímo na plavidle. To se podle něj může konat vzhledem k tomu, že vrak lodi byl minulý týden po náročné operaci vyzdvižen na hladinu. [celá zpráva]

Video bylo staženo z důvodu vypršení licenční lhůty

BEZ KOMENTÁŘE: Vrak Costy Concordie má promáčklý bok od útesu

Video: Reuters

Loď Costa Concordia je nyní ve vzpřímené poloze, ale podpíraná pod kýlem i podél něj. Za několik měsíců bude odvlečena a sešrotována.

Costa Concordia

- spuštěna na vodu v roce 2006

- největší loď postavená v Itálii, měří 290 metrů na délku a 38 na šířku

- hmotnost 112 tisíc tun, dva motory o síle 21 megawattů, rychlost 23,2, bez přistání může plout 14 dní

- k provozu je zapotřebí 1068 členů posádky na 13 palubách

- až 3780 pasažérů obývá 1500 kajut, z nich má 505 soukromý balkón, a 70 apartmá

- na palubách je pět restaurací a 13 barů

- k aktivnímu odpočinku slouží pět vířivek, tři plovárny, z nichž dvě mají sportoviště a běžeckou dráhu

- lázně Samsara Spa jsou areálem na ploše 2100 metrů čtverečních, uvnitř jsou léčivé koupele, sauna, pára či solárium

- třípatrové divadlo, kasino, diskotéka, knihovna, internet, butiky

- automobilový trenažér grand Prix

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků