Hlavní obsah

Stoupající hvězda slovenské politiky: Neřízená střela Igor Matovič

Právo, Ivan Vilček (Bratislava)

Od svých politických odpůrců si Igor Matovič (46) vysloužil různé přívlastky a enfant terrible patří k těm mírnějším. Předseda nejsilnější vládní strany Směr-sociální demokracie Robert Fico ho však s oblibou označuje za blázna z Trnavy.

Foto: Profimedia.cz

Igor Matovič

Článek

Krátce před parlamentními volbami, které se na Slovensku konají letos 29. února, začíná Matovičova hvězda prudce stoupat a podle posledních průzkumů veřejného mínění by jeho hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti (OLaNO) získalo 15 procent hlasů. Preference Směru naopak nezadržitelně klesají a Slovensko se tak koncem února může dočkat velkého překvapení.

Popularita slovenských stran podle průzkumu agentury AKO
Směr-sociální demokracie16,9%
Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti15,5%
Kotlebovci Lidová strana Naše Slovensko10,3%
Progresivní Slovensko/Spolu9,4%
Za lidi8,9%
Jsme rodina7,2%
Svoboda a Solidarita6,1%
Křesťanskodemokratické hnutí5,3%
Slovenská národní strana5%

Díky stoupající preferencím si Matovič vysloužil přívlastek lídr opozice. Podpora ostatních opozičních stran totiž většinou stagnuje a v pohybu nahoru jsou především čísla OLaNO. Není to tak dávno, kdy agentury naměřili Matovičovi pět procent a najednou se stává hvězdou politického nebe. „Na rozdíl od svých opozičních partnerů Matovič pochopil, že v této kampani platí zásada: Na hrubý pytel hrubá záplata. Zdá se, že to funguje,“ konstatuje deník Pravda.

Návštěva Cannes

Matovič se loni zviditelnil například přerušením tiskové konference Směru, letos v plénu parlamentu tvrdil, že předseda sněmovny Andrej Danko (Slovenská národní strana SNS) je opilý a držel před Dankem papír s nápisem „On je ožralý“ a šipka ukazovala na předsedu SNS.

U voličů zabodoval také „výletem“ na francouzskou Riviéru, kde odhalil luxusní vilu exministra financí a dopravy Jána Počiatka. Společně s dalšími členy OLaNO nalepili na plot vily nápisy „Majetek Slovenské republiky“. Tím dal jasně najevo, co si myslí o získání obrovského majetku bývalého člena Ficovy vlády.

Matovič uspěl u voličů rovněž hlasováním ve stylu přímé demokracie na stránce rozhodni.to, kde lidé mohou podpořit témata, která budou podmínkou vstupu OLaNO do příští vládní koalice.

Igor Matovič pochází z Trnavy. V roce 2002 založil vydavatelství regionPress, které vydává desítky regionálních titulů po celém Slovensku. Po pěti letech přepsal firmu na manželku a v roce 2010 kandidoval v parlamentních volbách za stranu Svoboda a Solidarita. Záhy však založil vlastní hnutí Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti. Po roce a třech měsících se pravicová vláda premiérky Ivety Radičové rozpadla a tři poslanci kolem Matoviče nepodpořili kabinet při hlasování o důvěře. V roce 2012 se konaly předčasné volby, v nichž Matovič kandidoval s vlastním hnutím OLaNO a uspěl. I když v poslaneckém klubu OLaNO došlo k řadě odchodů a turbulencí, hnutí je stále součástí parlamentu.

OLaNO tak celkem úspěšně láká voliče ostatních demokratických opozičních stran, ale zčásti také extremistické strany Kotlebovci-Lidová strana Naše Slovensko. Zdá se, že někteří voliči, kteří po dvanácti letech vlády Směru touží po radikální změně, ale Kotleba se jim zdá příliš extremistický, přechází k Matovičovi.

Mediální Blitzkrieg

Mediální marketér Michal Novota označil Matovičovu kampaň za „mediální Blitzkrieg“. „Cílem je překonat soupeře mediálními bombami a senzacemi a tím zabrat politické bojiště v dobré i zlém. Voliči vnímají politiku jen povrchně a Matovič přináší silné, především negativní emoce, takže to má pozornost,“ cituje Novotu server hnonline.sk.

Šéf agentury Focus Martin Slosiarik upozornil, že Matovič dělá politiku podobným stylem dlouhodobě, a proto je pro voliče uvěřitelný. „Matovič má i po deseti letech v politice stále image protestní strany. To, co dělá, jsou často jednoduché, lehce pochopitelné věci a vyvolávají silné emoce,“ řekl Slosiarik.

Reklama

Výběr článků

Načítám