Hlavní obsah

Prodávali jsme lež a porušovali zákony, řekl lobbista Uberu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Londýn

Společnost Uber v minulosti údajně platila statisíce eur americkým a evropským akademikům, aby v analýzách podpořili její podnikatelský model. Plyne to z uniklých e-mailů, které poskytl listu Guardian lobbista Uberu Mark MacGann. Ten také uvedl, proč se rozhodl promluvit. Firma se od kontroverzního chování obecně distancovala s tím, že patří minulosti a není v souladu s jejími nynějšími hodnotami.

Foto: David Swanson, Reuters

Logo Uberu na letišti v Los Angeles

Článek

„Jsem za to částečně odpovědný. Já jsem mluvil s vládami, já jsem tlačil přes média, že by se měla změnit pravidla, protože řidiči z toho mají prospěch a lidé musejí mít více ekonomických příležitostí,“ vypověděl 52letý lobbista.

MacGann byl v letech 2014 až 2016 součástí vrcholového týmu Uberu tvrdě prosazujícího tuto alternativní taxislužbu.

„Ve skutečnosti jsme lidem prodali lež. Jak můžete mít čisté svědomí, když se tomu nepostavíte a jen přispějete k tomu, jak se dnes s lidmi zachází?“ dodal MacGann k tomu, proč předal listu přes 100 tisíc e-mailů.

„Lituji toho, že jsem byl součástí skupiny lidí, která ohýbala fakta, aby získala důvěru řidičů, spotřebitelů i politických elit,“ uvedl.

Macron a spol. tajně pomáhali firmě Uber

Zahraniční

O tom, jak velkou roli hrál MacGann, svědčí fakt, že po jeho odchodu v roce 2016 ho vedení firmy dál vysoce oceňovalo. Poradce kampaně Baracka Obamy a viceprezident Uberu David Plouffe ho dokonce označil za „talentovaného profesionála a skvělého obhájce Uberu“.

MacGann měl na starosti prosazení Uberu v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. V minulosti v korporaci DigitalEurope hájil postup firem Apple, Microsoft a Sony.

I když na newyorské burze měl roční plat 750 tisíc dolarů (18,4 mil. korun), do Uberu nastoupil za 160 tisíc dolarů (necelé 4 mil. korun). Měl ale slíbený podíl na akciích.

Vědomé porušování zákonů 

Zmínil, že bylo opojné, jak Uber pronikl do nejvyšších pater moci v Británii, Francii a v Rusku, ale bylo to prý hluboce nefér a nedemokratické. Uber ve městech, kde působily tradiční taxislužby, totiž porušoval místní nařízení.

„Přístupem firmy bylo na těchto místech porušit zákon, ukázat, jak úžasné jsou služby Uberu, a pak dosáhnout změny zákona. Mým úkolem bylo působit nad hlavami představitelů města, budovat vztahy s nejvyšší vládní úrovní a vyjednávat,“ dodal.

Brzo prý zjistil, že firma využívá systém sledování pohybu lidí. Když zmínil vedení, že už jede z letiště v Londýně, odpověděli mu, že ho sledují v systému. „Už tehdy mi začalo svítat, že to byla darebácká firma,“ poznamenal.

Platili akademiky, aby obhajovali jejich systém

Uber prý při lobbování využíval také akademických expertů, aby obhajovali ekonomický model firmy, a pomohli jí tak prolomit restrikce v oblasti taxislužeb.

Sto tisíc eur (téměř 2,5 mil. korun) údajně dostal profesor Augustin Landier z vysoké ekonomické školy v Toulouse, který spolu s profesorem Davidem Thesmarem z pařížské ekonomické školy HEC obhajoval podnikatelský model Uberu.

V článku, který na základě jejich studie napsal The Financial Times, stálo, že „většina řidičů Uberu vydělá 20 eur za hodinu, což je více než dvojnásobek minimální mzdy“.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Nebylo tam přitom uvedeno, že platba není čistým příjmem, protože řidiči musejí mít auto a kupovat benzín. List psal, že je to cesta pro chudé lidi z pařížského předměstí, ale že ve zbohatnutí jim brání regulátoři.

Thesmar označil ve studii Uber za firmu, která radikálně mění sociální situaci.

V Uberu vyvolal článek nadšení a oceňoval, jaký vliv mají výroky uznávaných ekonomických expertů, jako je Landier. Vedení si také pochvalovalo, že odborník vychází jen z těch dat, která se mu firma rozhodla selektivně poskytnout.

Uber v reakci na uniklé soubory, jež ukazují i na pomoc od konkrétních politiků, reagoval v prohlášení, že se nebude omlouvat za minulé chování, jež jasně „není v souladu“ s jejich současnými hodnotami.

„Žádáme veřejnost, aby nás posuzovala podle toho, co jsme udělali v posledních pěti letech a co uděláme v následujících letech,“ vzkázala firma.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám