Hlavní obsah

Drama začíná, Italové musí vyprostit Concordii na první dobrou

Giglio

Záchranářská akce, která pro svou technickou náročnost nemá obdoby, začíná v pondělí ráno u toskánského ostrova Giglio, kde začnou týmy techniků vyzvedávat vrak lodi Costa Concordia nad hladinu. Akce má trvat nejméně 12 hodin.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Přípravy na narovnání vraku Costa Concordie vrcholíVideo: Reuters

 
Článek

Začátek vyzvedávání obřího vraku se opozdil kvůli nočním bouřím. Šéf italského úřadu civilní obrany Franco Gabrielli už brzy ráno řekl, že práce, která měla začít v šest ráno, byla odložena o zhruba dvě hodiny.

"Vždycky jsme říkali, že počasí bude naším stálým společníkem a že s ním budeme muset počítat," připustil Gabrielli.

S pomocí několika jeřábů a hydraulických zařízení má být Concordia pootočena a pomalu napřímena. Pak má být stabilizována a tak zůstat do doby, než bude odvlečena do šrotu, což se očekává na jaře.

Foto: Alessandro Bianchi, Reuters

Vrak ztroskotané luxusní lodi Costa Concordia

Napřimování obřího luxusního parníku, jenž spočívá na pravém boku, je považováno za technicky bezprecedentní operaci. Někteří experti tvrdí, že právě teď je nejvhodnější doba k vyzvednutí plavidla, protože Concordia by třetí zimu na moři nemusela vydržet. Kolem lodi jsou plovoucí zábrany, které mají zachytit eventuální únik toxických látek do moře.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři otočí vrak Costa ConcordieVideo: Reuters

Costa Concordia teď spočívá na pravém boku. Stabilizována je díky umělému dnu, které pod ní vytvořili potápěči pomocí pytlů s cementem, a plošině zapuštěné do mořského dna. Loď bude s pomocí ocelových lan a řetězů otočena a uvedena do vertikální polohy. V dalších měsících pak bude odtažena pryč od Giglia.

Trup lodi se nyní naklání v úhlu 65 stupňů a váží 114 500 tun, tedy stejně jako stovka letadel typu Boeing 747. Úkolem záchranářů je loď, zajištěnou pomocí systému podmořských plošin, narovnat. Není ale jasné, zda se to podaří: neví se totiž, v jakém stavu je potopená část plavidla a zda tlak při vyzvedávání vydrží. Pokud by se akce nezdařila, hrozí, že se vrak plavidla monstrózních rozměrů sesune ke dnu a bude nenávratně potopen.

Přísná bezpečnostní opatření

Kolem plavidla a podpůrných staveb byl vytvořen kordon, takže k místu se nedostane žádná loď kromě těch, které se budou podílet na operaci. Zakázány budou také přelety nad vrakem. Přístav, do nějž za normálních podmínek zajíždějí trajekty s turisty, bude celý den pro plavidla zcela uzavřen.

„Doufejme, že se jim podaří zvednout ji celou, protože jestli se rozlomí, je po všem,“ řekl agentuře Reuters Joachin Ferraro, který na Gigliu bydlí.

„Budeme mít připraveno množství absorpčních přípravků, zábran proti šíření paliva a oleje i rybářských sítí na zachycení veškerých trosek, které se můžou dostat na moře,“ popsal jeden z plánovačů záchranné akce Nicholas Sloane.

Foto: Právo, ti, Reuters

Vyprošťovací práce bude určitě přenášet několik televizí, na místo se akreditovaly stovky novinářů.

Plavidlo ztroskotalo v lednu loňského roku a na palubě mělo asi 4200 cestujících. Z nich 32 nehodu nepřežilo a dvě těla jsou stále ve vraku. Ten se mezitím stal svého druhu turistickou atrakcí.

Technologie potřebné k vyzvednutí ztroskotané Concordie

  • Loď vážila 114 000 tun, dlouhá byla 290 metrů a široká 35 metrů. Výškou 57 metrů odpovídala zhruba jedenáctipodlažnímu domu, plochou třem fotbalovým hřištím.
  • Na záchranné operaci se podílí asi 500 lidí 26 různých národností. Z nich 120 byli potápěči, kteří museli provést 15 000 ponorů. Dále byli pro záchranu lodi povoláni svářeči, tesaři, lodní kapitáni, inženýři, biologové a také 60 znalců vyprošťovacích operací a námořní logistiky. 
  • Pro všechny vyprošťovací operace a otáčení plavidla bude zapotřebí 30 000 tun oceli, což je čtyřnásobek pařížské Eiffelovy věže.
  • Loď je nyní nakloněna v úhlu 65 stupňů a leží na pravém boku. Aby mohla být uvedena do vertikální polohy, bylo pod ní s pomocí 1200 pytlů s cementem vytvořeno umělé dno. Zbytek plavidla bude opřen o šest plošin, jejichž plocha tvoří dohromady jedno a půl fotbalového hřiště. Podpírá je 21 pilířů o průměru 1,6 metru, které jsou ukotveny v devítimetrové hloubce.
  • Plavidlo svírá 56 ocelových řetězů, z nichž každý měří 58 metrů a váží 26 tun. Jsou připevněny ke stožárům, přes které bude loď tažena na jednu stranu. Z druhé strany pak stožáry poslouží jako zábrana, aby se loď nepřeklopila na druhou stranu.
  • Aby bylo možné loď uvolnit, muselo se k jejímu obnaženému boku přivést 11 speciálně vyrobených ocelových kesonů. Sedm jich měří jako sedmipatrová budova, výška zbylých odpovídá jedenáctipatrovému domu.
  • Aby se zabránilo otočení přídě, vyrobili v Palermu jakési ohromné rovnátko ve tvaru skořápky. Spočívá na dvou ohromných kesonech, spojených silnými hadicemi. Celá tato podpůrná konstrukce váží 1700 tun, což je více než sedminásobek váhy sochy Svobody v New Yorku.
  • K dispozici bude 30 lodí a člunů všech velikostí, včetně 122 metrů dlouhé lodi Micoperi30.

Náklady záchranné operace stále rostou a překročily už 600 miliónů eur (15,4 miliardy korun), uhradí je majitel Costy Concordie, společnost Carnival.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám