Hlavní obsah

Polská prokuratura po premiéře vyšetřuje varšavský Teatr Powszechny

Právo, Pavol Minárik

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Varšava

Kontroverzní divadelní představení Klatwa (Prokletí), které mělo před týdnem premiéru ve varšavském divadle Teatr Powszechny a režíruje ho Chorvat Oliver Frljić, vyvolalo aféru, jakou polská kulturní scéna už dlouho nezažila. Jak zastánci hry uvádějí, že je reakcí na roky utajovanou pedofilii kněží v Polsku, tak její odpůrci zase tvrdí,že jde o „hrubou urážku katolické víry a nebohého papeže Jana Pavla II.“.

Foto: Magda Hueckel / Teatr Powszechny

Záběr z představení Klatwa

Článek

Poslanec vládního Práva a spravedlnosti (PiS) Dominik Tarczyński podal na tvůrce představení trestní oznámení za „urážku náboženského přesvědčení, křesťanství a jeho symbolu kříže i papeže Jana Pavla II.“ Varšavská prokuratura už začala ve věci jednat. Ostře protestuje i polský episkopát (biskupství), ministerstvo kultury a demonstranti před divadlem požadují okamžitý zákaz dalších představení i vyhoštění Frljiče z Polska.

Reakce na pedofilii, pýchu a nadřazenost v církvi

Klatwa je zinscenovaná podle předlohy dramatu Stanisława Wyspiańského, hovořící  o vztahu katolického kněze s mladou ženou, kterou vesnice obviňuje z katastrofy  vyvolané suchem. Režisér se však v další části od Wyspiańského odklání a soustředí se na celé roky v Polsku ukrývanou pedofilii kněží.

Frljić ale nevystupuje proti Bohu, ale jeho úředníkům a sluhům, kteří „hlásají pravdy daleké od milosrdenství, projevujíc přitom svojí pýchu a nadřazenost,“ napsal deník Rzeczpospolita.

Tvůrci Klatwy prezentují děj hry pobuřujícími a provokativními scénami. Papeže Jana Pavla II., respektive jeho figurínu, je možné vidět na šibenici s připnutým nápisem „obránce pedofilů“. Další scény předstírající orální sex hlavy katolické církve či pokácení kříže.

Obhajoba hry

„Divadelní scény ve hře jsou jedině odrazem fiktivního uměleckého vidění,“ uvádí se v páteční reakci vedení Teatru Powszechneho  na vlnu kritiky.

„Klatwa je hra jakou Polsko potřebuje,“ napsal v divadelní kritice polský Newsweek. „Polsko je zemí, kde se za peníze daňových poplatníků stavějí svatyně, podporuje se mediální impérium toruňského magnáta kněze Tadeusze Rydzyka, financují se veřejnoprávní média, která v jednom kuse dělají kampaň vládní PiS, takže pár zlotých na takovouto a jí podobné hry by se mohlo najít,“ dodává týdeník. Rydzyk provozuje sporné ultrakonzervativní katolické Radijo Marija.

Reklama

Výběr článků

Načítám