Poslední etapa tisíce kilometrů dlouhého letu, který absolvovali piloti Milan Vacík, Nikola Lukačovič, Ivo Lukačovič a Jan Štindl a mechanici Jaroslav Anýž a Václav Bejček, vedla z německého Siegerlandu, který leží západně od Frankfurtu nad Mohanem.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Electra dosedla po 10. hodině SELČ na letišti Točná, kde na její přistání čekala početná skupina fanoušků letectví.

Electra po přistání na letišti Točná

Electra po přistání na letišti Točná

FOTO: Milan Malíček, Právo

Stroj s výrobním číslem 1091 reprezentuje nejen nástup moderních celokovových letadel se zatahovacím podvozkem ve třicátých letech, ale má mimořádný význam pro tuzemskou historii. Jde o jednu ze dvou L-10A Electer, které zakoupila firma Baťa kvůli rychlému spojení s filiálkami. Před vyhlášením protektorátu 15. března 1939 s ní odletěl z vlasti ředitel britské pobočky Baťova koncernu Jan Tuša se šéfpilotem Janem Šerhantem. [celá zpráva]

Po přistání v Nizozemsku

Po přistání v Nizozemsku

FOTO: I. Lukačovič, Novinky

Z historie: Baťova Electra po válce

Pestrý osud Electry výrobního čísla 1091 pokračoval také v poválečných letech. Měla jedenáct vlastníků, prodělala několik havárií, byla zabavena protidrogovým úřadem, protože ji využívali pašeráci marihuany.

Mezi jejími majiteli byla i dětská filmová hvězda Margaret O’Brienová, která letoun koupila v roce 1957. Pronajala ho malému dopravci, který s ním havaroval. I další majitel, Fastway Air, s ním v roce 1962 při školním letu havaroval. Nehodě neunikl stroj ani u Midwest Airways. V roce 1962 dokonce pojišťovna trvala na jeho zrušení, ale Lockheed Electra byl znovu opraven a využívala jej společnost Navajo.

Posledním majitelem, než stroj koupili Češi, byl lékař James R. Almand Jr. z texaského Grand Prairie, který jej koupil za cenu šrotu v roce 1975. Vyšel ho na 7500 dolarů.

Interaktivní fotomapa Electry

Interaktivní fotomapa Electry

FOTO: Esri

Almand působil ve společnosti Commemorative Air Force, zabývající se udržováním strojů z druhé světové války v letuschopném stavu. Jednu dobu dokonce uvažoval, že by s ním zopakoval let Amelie Earhartové, ale k tomu nedošlo. [celá zpráva]