Deník Rzeczpospolita před týdnem přinesl šokující informace, že na vraku letadla, v němž před dvěma a půl lety při přistávání v mlze zahynul prezident Lech Kaczyński a dalších 95 osob, polští vojenští pyrotechnici zjistili přítomnost velkého množství trinitrotoluenu a nitroglycerinu.

„Jediná teorie, která objasňuje příčiny katastrofy Tu-154, je výbuch a dnes už známe jeho příčinu,“ oznámil vzápětí po zveřejnění článku Jaroslaw Kaczyński, předseda opoziční strany Právo a spravedlnost a prezidentův bratr.

„Vražda 96 osob, to je neslýchaný zločin a každý, kdo s tím měl cokoli společného, za to musí nést zodpovědnost,“ dodal tehdy Kaczyński a zároveň vyzval vládu premiéra Donalda Tuska, aby se ve věci smolenského atentátu a následné katastrofy už dále neztrapňovala a podala demisi. Varšavská vojenská prokuratura ještě v den zveřejnění článku v deníku jakékoli informace o nálezu výbušných látek popřela a označila je za lživé.

Následky za chybná rozhodnutí

„Článek o přítomnosti trinitrotoluenu a nitroglycerinu na vraku tupolevu se v deníku v takové podobě neměl nikdy objevit,“ oznámil po odvolání šéfredaktora Wroblewského a dalších tří zaměstnanců redakce zodpovědných za jeho zveřejnění Grzegorz Hajdarowicz, šéf vydavatelství Presspublika.

Zdůraznil, že následné vyšetřování v redakci ukázalo nepravdivost zveřejněných údajů v článku, který vyvolal nepříznivé reakce v Polsku i ve světě. „Za chybné rozhodnutí ponesou ti, kdo je způsobili, následky,“ dodal.

Vedením deníku byl dočasně pověřen Andrzej Talaga, dosavadní zástupce šéfredaktora. Ten nesouhlasil se zveřejněním článku o přítomnosti výbušnin na havarovaném Tu-154, protože jej považoval za nedostatečně podložený prověřenými fakty.

Autor na informacích trvá

Autor článku Cezary Grmyz trvá na všem, co v článku napsal. Proti propuštění se chce bránit soudní cestou.

Podporují ho i politici ze strany Právo a spravedlnost. "Jde o pomstu spáchanou na novinářích, kteří si dovolili být odvážní," řekl představitel strany Mariusz Blaszczak.