Hlavní obsah
 

Je to důsledek stavu českých železnic, hodnotí tragickou srážku vlaků Němci

Středeční tragická srážka expresu z Mnichova s protijedoucím regionálním osobním vlakem u obce Milavče na Domažlicku poukázala podle německých expertů a médií na problémy zastaralého zabezpečení železnice v České republice.

 
Je to důsledek stavu českých železnic, hodnotí tragickou srážku vlaků Němci

Lukas Iffländer z vedení německého sdružení cestujících Pro Bahn řekl v rozhovoru s bavorskou televizní stanicí BR24, že řada českých tratí je jen minimálně udržována a že je provozována ve značně zjednodušeném režimu.

Při středeční ranní srážce mezinárodního vlaku EuroCity z Mnichova do Prahy s osobním vlakem zemřeli tři lidé, další jsou vážně zraněni.

Vlaky se srazily na jednokolejné neelektrifikované trati. Ta není vybavena systémem automatického zastavení vlaku v případě, že na kolej vjedou dva vlaky proti sobě. Provoz řídí na dálku dispečer a jízdu povolují návěstidla.

Záběry hasičů z místa nehody vlaků

Video: HZS Plzeňského kraje

Podle ministra dopravy Karla Havlíčka vjel vlak z Mnichova na trať bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.

„Pro infrastrukturu je dobře, že tyto tratě zůstaly v provozu, na druhé straně to ale znamená také bezpečnostní rizika,” řekl Iffländer s tím, že mnohé současné tratě v Česku by v Německu byly nejpozději v 80. letech zrušeny.

„Mnoho tratí v Česku stále není vybaveno vlakovým zabezpečovačem. To jsou systémy, které vlak automaticky zabrzdí, pokud projede červený signál,” uvedl Iffländer. V Česku je tímto systémem vybaveno minimum tratí. Z celkových 9000 kilometrů jen asi 570.

„V Česku sice mají LS (liniový vlakový zabezpečovač), který by německý systém PZB dokonce překonal, ale ten je jen na určitých úsecích,” řekl.

Doplnil, že vlaky v Česku často jezdí podle zjednodušeného řízení drážní dopravy, kdy se strojvedoucí orientuje sám podle jízdního řádu.

Zničená lokomotiva mezinárodního rychlíku z Mnichova.

Foto: kraje Plzeňského HZS, ČTK

„Právě odchýlení se od jízdního řádu třeba při zpožděních, nebo když si člověk splete dny v týdnu, jsou extrémně nebezpečné situace,” dodal.

A právě chybějící bezpečnostní systém podle Iffländera umožnil, že strojvedoucí expresu projel příkaz k zastavení. Jako řešení vidí Iffländer plošné nasazení zabezpečovacího systému ETCS. „A to ideálně na aplikační úrovni 2,” řekl.

To ale podle něj není levná záležitost. V Německu bude vybavení tratí tímto systémem do roku 2035 stát asi 30 miliard eur (763 miliard korun).

„Česko by mohlo částečně těžit z toho, že převezme řešení z Německa,” uvedl odborník s tím, že i tak částku odhaduje na 7,5 miliardy eur (191 miliard korun).

Na bezpečnostní problémy na českých železnicích a také silnicích dnes v souvislosti s nehodou upozornilo i německé sdružení Aliance pro koleje.

To na twitteru zveřejnilo statistiku průměrného počtu mrtvých na miliardu „osobokilometrů”, který představuje přepravu jedné osoby na vzdálenost jednoho kilometru.

Zatímco Německo je na železnici s hodnotou 0,03 lepší než unijní průměr 0,09, Česko s bilancí 0,29 za evropským blokem značně pokulhává.

O potížích s bezpečností v Česku informují také německá média. Agentura DPA napsala, že na české železnici stále dochází k nehodám a že místní zabezpečovací technika je na mnoha místech považována za zastaralou.

Německá média rovněž připomínají, že při loňské srážce osobních vlaků u Perninku na Karlovarsku zahynuli dva lidé včetně jednoho Němce.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků