Hlavní obsah

Po pádu letadla v Etiopii čekají Boeing problémy

Aktualizováno

Příčina nedělní havárie poslední verze Boeingu 737 MAX 8 sice zatím není známá, ale někteří experti se už nyní domnívají, že prodeje tohoto modelu propadnou, uvedly v pondělí stanice BBC a CNN. Jde už o druhý pád této verze za posledního půl roku.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři prohledávají trosky zříceného etiopského letadla a odnášejí obětiVideo: Reuters

 
Článek

„Je to velmi podezřelé,“ řekla CNN bývalá generální inspektorka amerického ministerstva dopravy Mary Schiavová. „Máme tu zcela nové letadlo, které se zřítilo podruhé v jednom roce. Vyvolalo to poprask v leteckém průmyslu, protože běžně se to nestává,“ dodala.

„Mít dvě zřícení zcela nového typu stroje v tak krátké době je bezprecedentní. Nevyhnutelně to bude mít dopad na pověst verze 737 MAX,“ uvedl editor společnosti FlightGlobal Greg Waldron.

Zmínil, že velkou ranou je pro firmu rozhodnutí čínského leteckého úřadu zakázat lety verze 737 MAX 8: „Pozastavení provozu v Číně je velmi důležité, protože pro Boeing je to velký trh.“ Čínské aerolinky provozují 97 Boeingů 737 ve verzi MAX, což je čtvrtina celkového počtu prodaných kusů. [celá zpráva]

Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Motor havarovaného Boeingu 737 MAX 8 Ethiopian Airlines

Problémem pro Boeing je, že se po loňské havárii ukázalo, že u nové verze změnil software a zavedl automatický systém předcházející pádu po ztrátě vztlaku. V manuálu však o tom neinformoval. [celá zpráva]

Jak velký bude mít havárie dopad na výrobce, ukáže až vyšetřování příčin pádu. V pondělí se už podařilo najít obě černé skříňky - záznamník hovorů v kokpitu i zapisovač letových údajů. Ty mohou poskytnout klíčové údaje pro vyšetřování.

Foto: Mulugeta Ayene, ČTK/AP

Záchranáři u trosek Boeingu 737 MAX 8 Ethiopian Airlines

Nejdůležitější typ pro Boeing 

Pro Boeing je přitom typ 737 klíčový, 72 procent z loni dodaných letadel byly právě Boeingy 737. Letos se mělo měsíčně vyrobit 59 Boeingů 737, což je čtyřikrát více, než kolik se vyrábí měsíčně Dreamlinerů 787.

Nejvíce nových Boeingů 737 ve verzi MAX používají Southwest Airlines (31) a pak Ryanair a Fly Dubai. Posledně zmíněné aerolinky uvedly, že „mají důvěru v provozuschopnost“ svých 11 Boeingů 737 MAX 8 a dvou 737 MAX 9. Situaci však monitorují.

Foto: Amr Dalsh, Reuters

Archivní záběr Boeingu 737-800 aerolinek Ethiopian Airlines

Analytik pro letectví ve skupině Teal Group Richard Aboulafia se však nedomnívá, že by problémy výrobce Boeing nějak vážně pocítil: „Vzhledem k celkovým příjmům by to nemělo být tíživé.“ Boeing získal v poslední době několik velkých zakázek na tankovací a cvičná letadla. [celá zpráva]

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám