Hlavní obsah
Ústí tunelu vykopaného na srbsko-maďarských hranicích Foto: Policie Maďarsko

Matematik zpochybnil tvrzení maďarské vlády: Ty tunely nemohli vyhloubit migranti

Zoltán Szabó, bývalý poslanec maďarské opoziční strany Demokratická koalice, zpochybnil tvrzení vlády, že dva tunely pod zábranami na maďarsko-srbském úseku hranic u obcí Ásotthalom a Csikéria vyhloubili migranti.

Ústí tunelu vykopaného na srbsko-maďarských hranicích Foto: Policie Maďarsko
Matematik zpochybnil tvrzení maďarské vlády: Ty tunely nemohli vyhloubit migranti

Szabó, povoláním matematik, poukázal na fakt, že při vyhloubení tak rozsáhlých chodeb museli zhotovitelé nenápadně bez odhalení pohraničníky a kamerami přemístit 20 tun zeminy. „V podzemní chodbě mohl pracovat jeden člověk s pěchotní lopatkou a musel by pracovat dnem a nocí přinejmenším měsíc, aby vyhloubil tak dlouhý tunel,“ upozornil Szabó v televizi RTL Klub.

Szabó rovněž zpochybnil vládní tvrzení, že tunel vyhloubili nedávno a sloužil pro potřeby ilegálních migrantů.

Kam zmizela zemina?

„Považuji za nemožné tak dlouho a v takové intenzitě kopat v bezprostřední blízkosti přísně střeženého hraničního plotu. Kam by odnášeli takové množství zeminy?“ ptal se na Facebooku.

Server PestiSrácok.hu poznamenal, že poslanec se s posměchem vyjadřoval o policistech, vládě premiéra Viktora Orbána a provládních médiích s tím, že záměrně zneklidňují veřejnost a udržují ji ve strachu před migranty.

Károly Kontrát, státní tajemník resortu vnitra, v parlamentu vyzval Szabóa, aby přestal urážet příslušníky pohraniční stráže a policie a omluvil se jim.

Drogy či cigarety?

Bezpečnostní expert Péter Tarjányi poukázal na to, že tunely byly možná původně vyhloubené kvůli pašování drog nebo cigaret. „Když se na hranicích objeví plot, tak se dříve nebo později pokusí ho někdo podkopat,“ uvedl Tarjányi.

Policie tvrdí, že ostraha hranic nemusela zpozorovat pohyb při hloubení tunelu kvůli členitému terénu a vysokému porostu na srbské straně. Jenő Szilassi-Horváth, zástupce velitele policie Csongádské župy, upřesnil, že stavitelé nasypali zeminu do nedalekého vodního kanálu a tím zabránili dřívějšímu odhalení. „Na srbské straně hranice je vysoký porost, který našim hlídkám brání ve výhledu,“ dodal Szilassi-Horváth.

Bariéra za miliardy
Maďarsko postavilo první hraniční bariéru v roce 2015, v době vrcholící migrační krize
Dvojí plot má nyní délku 150 kilometrů
Mezi dvěma ploty je silnice široká 3,5 metru a jezdí zde výlučně vozy policie
Maďarsko vyčíslilo náklady na ochranu jižní hranice na 900 milionů eur (23 miliardy korun)
Evropská komise z této částky proplatí 300 milionů eur (7,7 miliardy korun)

U tunelu u obce Ásotthalom zadržela maďarská policie 44 migrantů, kteří se podle ní pokusili dostat ze Srbska na území Evropské unie. „Tunely o průměru 70 centimetrů byly vyhloubeny ručně v hloubce pěti až šesti metrů. Tunely neměly žádné vzpěry, byly nebezpečné pro jejich zhotovitele i uživatele,“ konstatovala maďarská policie na svém webu.

Vláda: Pokusů o průnik přibývá

György Bakondi, bezpečnostní poradce premiéra Viktora Orbána, upozornil, že od letošního ledna do listopadu zaznamenali 11 400 pokusů o ilegální překonání hranic Maďarska. „Loni to bylo za stejné období jen 5400 případů,“ řekl Bakondi rozhlasu Kossuth rádió.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků