Hlavní obsah
Martin Shkreli během vystoupení v televizi

V USA ho nenávidí. Nový majitel zdražil lék pro pacienty s AIDS o 5000 procent

Veřejnému pobouření čelí ve Spojených státech bývalý manažer hedgeového fondu Martin Shkreli a šéf farmaceutické firmy, který v srpnu za 55 miliónů dolarů (dnes 1,3 miliardy korun) koupil práva na výrobu léku Daraprim. Společnost hned zvýšila cenu léku proti toxoplazmóze, který používají i pacienti s AIDS nebo s rakovinou, o více než 5000 procent.

Martin Shkreli během vystoupení v televizi
V USA ho nenávidí. Nový majitel zdražil lék pro pacienty s AIDS o 5000 procent

„Potřebujeme se u tohoto léku dostat do zisku. Společnosti před námi je vydávaly skoro zadarmo,“ vysvětloval 32letý Shkreli zvýšení ceny za jednu dávku daraprimu z 13,50 dolaru (324 korun) na 750 dolarů (18 000 korun).

Výroba jedné tablety vyjde zhruba na dolar, ale firma prý potřebuje další peníze na marketing, distribuci, výzkum a vývoj nových léků. Nová cena prý odpovídá ceně podobných léků. Jednoho kritika na Twitteru v té souvislosti Shkreli označil za pitomce.

Tak výrazné zdražení léku, který pomáhá lidem s oslabeným imunitním systémem už 62 let, se ale nelíbí ani profesním sdružením a poskytovatelům lékařské péče, kteří firmě Turing Pharmaceuticals společně zaslali otevřený dopis, v němž vyzvali, aby své rozhodnutí přehodnotila. „Tato cena je pro pacienty neomluvitelná a pro zdravotnický systém neudržitelná,“ uvedli a zpochybnili tvrzení, že by se na toxoplazmózu musel hledat účinnější lék.

Ke kauze už se vyjádřila i favorizovaná kandidátka do prezidentského úřadu Hillary Clintonová. Označila to za nehoráznost a slíbila, že zdražování speciálních léků bude trestat, jakmile zasedne v Bílém domě.

Anketa
Je morální zdražovat speciální léky?
Nejde o morálku, jako majitel firmy má právo zdražit, co chce
11.6 %
Ne, zdražovat takové léky by mělo být zakázáno
88.4 %
Celkem hlasovalo 6214 čtenářů.

Související téma:

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků