Hlavní obsah
Ministr obrany Martin Barták Foto: Michaela Říhová, Právo

Nákup dvou velkokapacitních dopravních letadel C-130 Hercules od USA, o němž česká armáda uvažuje asi rok, se zadrhl na ceně. Po změně administrativy totiž Pentagon připočetl další položky. Na letecké základně ve floridském Eglinu to ve středu řekl ministr obrany Martin Barták.

Ministr obrany Martin Barták Foto: Michaela Říhová, Právo
Nákup letadel C-130 Hercules od USA se zadrhl na ceně

"Zahrnuli do ceny i ostatní věci a my si to musíme teď vysvětlit,“ řekl Barták s tím, že do konce jeho nynější cesty po USA se věc vyřeší. Týž den ministr absolvoval na největší testovací základně Pentagonu základně ukázkové asi půlhodinové kolečko v herculesu.

Druhé kolo ho bude čekat už v pátek přímo v Pentagonu, kde má jednat s jeho šéfem Robertem Gatesem. Cenu uvažovaného nákupu nechtěl v této chvíli prozrazovat. Pokud by se podle svých slov o podmínkách dohodl, chce Česko hned nechat vycvičit posádky a stroje provozovat do půl roku od nákupu.

Jedná se o starší stroje C-130 R/F asi z konce 70. let, které ovšem prošly rozsáhlou modernizací a podle Bartáka by měly sloužit deset patnáct let. Česká armáda by se tak stala soběstačnou v dopravě sil a vojenského materiálu do misí, zejména v Afghánistánu.

Takoví veteráni nejsou výjimkou ani v ozbrojených silách USA. Například elitní 7. skupina zvláštních sil amerického letectva v Eglinu provozuje 10 kusů C-130 starých 45 let a řadu dalších, jen o málo mladších.

Největší základna Pentagonu

Letecká základna Eglin u floridského Valparaisa slouží od 30. let jako víceúčelové testovací zařízení letectva. Rozkládá se na více než 220 hektarech a má k dispozici i obrovský mořský pruh u západního pobřeží Floridy dlouhý 640 km a široký přes 300 km. Tím je největší základnou spravovanou Pentagonem.

Procházejí na ní zkouškami všechny stroje od stíhaček po strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 včetně jejich avioniky. Vyvíjí a testuje i letecké zbraňové systémy, tedy i „chytré“ bomby a rakety s plochou dráhou letu.

Unikátním zařízením je tzv. klimatický hangár, v němž se během pár hodin nastaví teplota od pouštního žáru po arktické mrazy a zkouší se tam výdrž materiálů, letadel a dalších zařízení.

„Měsíční účet za elektřinu se tam pochybuje od 15 do 25 tisíc dolarů (asi 470 tis. Kč),“ řekl jeden z doprovázejících důstojníků. Základna hangár pronajímá i automobilkám, jako například BMW.

Eglin se rozloučil s bojovou 33. stíhací perutí strojů F-15 a od října je střediskem výcviku pilotů supermoderních stíhaček F-35. Školu armádních pyrotechniků, do níž zapisují adepty armády desítek států, už absolvovalo v Eglinu i několik Čechů. Jeden z nich je absolvuje nyní.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků