Hvězdy jsou o miliardu let starší, oznámili vědci při otevření největší observatoře

– Atacama

V chilské poušti Atacama byla ve středu slavnostně otevřena největší a nejdražší astronomická observatoř světa ALMA. Při této příležitosti vědci oznámili, že většina hvězd je o miliardu starší, než se dosud předpokládalo.

Foto: Ivan Alvarado, Reuters

Zaměstnanci největší a nejdražší astronomické observatoře světa ALMA při slavnostním otevření.

Podle mezinárodního týmu vědců pracujících na observatoři ALMA se většina hvězd utvořila již před 12 miliardami let. Vyplynulo to ze sledování nejvzdálenějších galaxií. "V Mléčné dráze vznikne za rok jedno nové Slunce, v těchto galaxiích je jich 1000 ročně. Něco takového je možné pozorovat jen ve vzdálených galaxiích, v naší blízkosti se to vůbec nevyskytuje," řekl k formování hvězd ve vzdálených končinách vesmíru vedoucí projektu Axel Weiß z Institutu Maxe Plancka v Německu.

Odborníci, kteří o výsledcích své práce informovali v odborném časopise Nature, objevili také vodu v zatím největší vzdálenosti od Země.

Pozorování podle agentury DPA uskutečnili v době, kdy bylo v provozu jen 16 teleskopů chilské observatoře. Kompletní síť radioteleskopů ALMA ((Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array) bude tvořit 66 teleskopů v nadmořské výšce 5050 metrů. Umožní pořizovat snímky s rozlišením až desetinásobně vyšším než u Hubbleova kosmického dalekohledu. Zatím jich funguje 57.

Vidět dál a víc

Vědcům má ALMA pomáhat s objasňováním tajemství vesmíru spojených se vznikem hvězd, planetárních soustav, galaxií a vůbec s vývojem celého kosmu. Vznikla v rámci partnerství Evropy, Severní Ameriky, východní Asie a ve spolupráci s Chile.

Foto: Ivan Alvarado, Reuters

Parabolické antény observatoře ALMA v Chile.

Síť radioteleskopů ALMA má vědcům pomáhat s objasňováním tajemství vesmíru spojených se vznikem hvězd, planetárních soustav, galaxií a vůbec s vývojem celého kosmu. "Plánován je i výzkum velmi vzdáleného vesmíru. ALMA umožní zkoumat i planety, na nichž by mohl existovat život," popsal český astronom Jan Palouš, který byl slavnostnímu otevření přítomen, je největší vzdálenost mezi jednotlivými teleskopy 16 kilometrů, což podmínky pustého místa vzdáleného od civilizace bez problémů umožňují.

"Je to srovnatelné s přechodem od lidského oka k prvnímu dalekohledu," řekl podle agentury DPA k otevření observatoře Wolfgang Wild, který vede evropskou část mezinárodního projektu.

Náklady na vybudování komplexu se odhadují až na 1,5 miliardy dolarů (zhruba 29,5 miliardy Kč).