"Až se tyto technologie všeobecně zavedou, může to znamenat revoluci v bezpečnosti silniční dopravy," řekl ředitel Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) David Friedman. Kroky k povinnému zavedení technologie, která se kdysi považovala jen za sci-fi, zahájí úřad v nejbližší době.

Technologie zvaná V2V umožňuje automobilům na silnicích vyměňovat si základní údaje o rychlosti, směru a aktuální poloze tempem desetkrát za sekundu. NHTSA odhaduje, že tato výměna informací může snížit náklady 80 procent srážek, které nekončí zraněním či smrtí řidiče, nebo jim zabránit.

Vyměňovaná data se nemají týkat osobních údajů řidiče ani vozu. Automobily budou moci tato zařízení identifikovat jen v případech, kdy to bude nezbytné k řešení nebezpečné dopravní situace, ujistil úřad.

NHTSA nyní dokončuje analýzu dat shromážděných během ročního pilotního programu testování V2V v Ann Arbor u Detroitu. V rámci něj výzkumníci vybavili testovanými bezdrátovými zařízeními zhruba 3000 osobních a nákladních vozů a autobusů.

Aliance automobilových výrobců uvedla, že je ochotna nápad vládních úředníků zvažovat, upozornila ale na řadu otázek. "Musí do sebe zapadnout ještě řada dílků skládačky," řekla mluvčí aliance Gloria Bergquistová. Řešit je podle ní nutné otázky zabezpečení a soukromí údajů, cenovou dostupnost nové technologie i právní a regulační rámec.