Ve vesmíru objevili milióny gigantických černých děr

Novinky,
Pasadena

Vesmírný teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) pracující v infračerveném spektru objevil podle amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) milióny mimořádně hmotných černých děr a na 1000 žhavých, prachem zahalených galaxií. Při zkoumání extrémně horkých galaxií se vědcům podařilo zjistit, že v nich vznikají černé díry ještě dříve než hvězdy.

Vizualizace pohlcení hvězdy černou dírou

Je známo, že v centru největších galaxií jsou černé díry, které pohlcují okolní plyn, prach a hvězdy a někdy mají takovou energii, že mohou zastavit formování hvězd. Nový výzkum ukázal, že černé díry v jádrech galaxií vznikají dříve než hvězdy.

Žhavým galaxiím říkají vědci Hot DOGs

Astronomové se zaměřili na galaxie skryté horkým prachem, které se teprve formují. Některé z nich září 100biliónkrát silněji než Slunce. Přesto je velmi těžké je objevit. Nově nalezené galaxie, které dostaly označení Hot DOGs, jsou podle vědců velmi vzácné. Většina z nich se nachází ve vzdálenosti zhruba deset miliard světelných let od naší hvězdy. Pozorování by díky jejich zvláštnímu stavu mohlo vyplnit chybějící článek v chápání vývoje galaxií.

"Tyto kataklyzmaticky se formující galaxie jsou tak vzácné, že WISE musel prohlédnout celou oblohu, abychom je našli," řekl Peter Eisenhardt z laboratoře NASA JPL.

"Našli jsme důkazy, že mohou vytvářet své vlastní černé díry před tím, než vytvoří své hvězdy. Vejce předchází slepici," dodal.

Černé díry bude sledovat zvláštní teleskop

Teleskop WISE v letech 2009 až 2011 nasnímal celou hvězdnou oblohu v infračerveném spektru elektromagnetického záření. Díky tomu bylo možno zachytit i ty vesmírné objekty, které nejsou viditelné běžnou optikou. NASA teď díky dalšímu specializovanému teleskopu NUSTAR (Nuclear Spectroscopic Telescope Array) může začít prozkoumávat nově objevené galaxie a hledat předpokládané černé díry.

Kromě Hot DOGs objevil WISE ještě miliony dalších černých děr a také mnoho jiných vzácných vesmírných objektů.

Podle vědců se černé díry nacházejí ve středu každé galaxie. Černá díra Sagittarius A v centru naší galaxie je poměrně nečinná. Tyto objekty obrovské hmotnosti jsou schopné pohlcovat okolní materiál, objekty i světlo, vydávají tepelné záření a v jejich okolí dochází ke zpomalení času.