Plavidlo, které stále nemá jméno, opustilo přístav Ta-lien v 7:00 místního času, aby zahájilo „zkoušku spolehlivosti a stability pohonu a dalších systémů”, oznámilo ministerstvo v prohlášení.

Zmíněná letadlová loď byla spuštěna na vodu již před rokem, od té doby ale byla vybavována zbraněmi a dalšími systémy. Do služby by měla být oficiálně uvedena kolem roku 2020.

Loď, která se podle některých zdrojů bude jmenovat jako čínská provincie Šan-tung, vznikla v přístavu Ta-lien na severovýchodě země. Její stavba začala v roce 2014. Jedná se o druhou čínskou letadlovou loď a zároveň první, kterou Peking sám postavil.

Čínská letadlová loď

První čínská letadlová loď vlastní výroby

FOTO: ČTK/AP

Svou první letadlovou loď Liao-ning zařadila čínská armáda do aktivní služby v září 2012 a v roce 2016 ji označila za bojeschopnou. Toto 300 metrů dlouhé plavidlo získala úpravou staré sovětské letadlové lodi Varjag, zakoupené v roce 1998 od Ukrajiny bez motorů, navigace a zbrojního vybavení.

Nová čínská letadlová loď má výtlak 50 000 tun a konstrukčně vychází se sovětských letadlových lodí třídy Kuzněcov s konvenčním pohonem a palubou podobající se skokanskému můstku, která usnadňuje start letadel s krátkou vzletovou dráhou. Čína již dříve oznámila, že rovněž zahájila přípravné práce na stavbě své první letadlové lodi na jaderný pohon, která bude po svém dokončení schopna dlouhodobě operovat na otevřeném moři. Plavidlo by mohlo být hotové do roku 2025.

Sporná území v Jihočínském moři

Sporná území v Jihočínském moři

FOTO: David Ryneš, Mapy.cz

Čína také buduje a rozšiřuje své základny v Jihočínském moři. Během posledního roku tam instalovala vysokofrekvenční radar, upozornila organizace Iniciativa pro transparentnost na moři při washingtonském Středisku pro strategická a mezinárodní studia.

Nová letadlová loď tak mocenské ambice říše středu patrně podpoří.