Podle plánu se nejdříve od nosiče oddělily pomocné vzletové stupně, takzvané boostery, které zhruba po osmi minutách takřka současně bezpečně dosedly na přistávací plochu ve vesmírném středisku na Floridě. [celá zpráva ]

O něco později se odpojil i první stupeň centrální části, který měl přistát na plošině v Atlantiku. Podle Muska ale při návratu tohoto stupně došlo palivo, které bylo nezbytné pro zpomalení a řízené dosednutí. Dodal, že stupeň narazil na hladinu oceánu zhruba sto metrů od plošiny rychlostí asi 500 kilometrů v hodině.

Dvě z devíti motorových trysek spolu s několika částmi raketového stupně byly při nárazu vymrštěny na palubu plošiny. „Vypadá to, že to bude pozoruhodná nahrávka, pokud tedy kamery rovněž nevybuchly,″ dodal Musk k neúspěšnému přistání.

Po startu se od rakety Falcon Heavy oddělily tři první stupně. Dva pomocné, které byly už jednou použity, bezpečně přistály zhruba po osmi minutách v areálu Mysu Canaveral.

Po startu se od rakety Falcon Heavy oddělily tři první stupně. Dva pomocné, které byly už jednou použity, bezpečně přistály zhruba po osmi minutách v areálu na mysu Canaveral.

FOTO: John Raoux, ČTK/AP

Stav obou boosterů je naopak podle Muska v pořádku, takže by mohly být znovu použity. To se ale pravděpodobně nestane, neboť jde o starší verze, které již společnost SpaceX nahradila novými, a navíc je již jednou v roce 2016 použila. Sledovat simultánní přistávání stupňů na mysu Canaveral bylo podle Muska asi nejvíce vzrušující věcí, jakou kdy viděl.

Šéf firmy SpaceX Elon Musk

Šéf firmy SpaceX Elon Musk

FOTO: John Raoux, ČTK/AP

Musk před startem opakovaně varoval, že testovací let se nemusí podařit. Také tehdy řekl, že úspěchem by bylo i to, kdyby Falcon Heavy vybuchl dostatečně vysoko, aby nezničil startovací plochu.

„Měl jsem před očima obrázek gigantické exploze na startovací ploše,” popsal Musk své pocity před nakonec úspěšným startem rakety. „Naštěstí se to ale nestalo,” řekl. „Bláznivé věci se stávají skutečností,” dodal vizionář.

Starman v autě bude kroužit kolem Slunce

Raketu Falcon Heavy chce SpaceX v budoucnu využívat k letům na Měsíc a Mars. Těžká raketa vznikla rozšířením menší nosné rakety Falcon 9 o dva pomocné vzletové raketové stupně. Falcon 9 je v prvním stupni vybaven devíti motory, Falcon Heavy jich má trojnásobek. V nákladovém prostoru měl Falcon Heavy elektromobil Tesla Roadster, který má obíhat po dráze kolem Slunce. Na místě řidiče sedí figurína Starmana z písně Davida Bowieho, jehož skladba Space Oddity také doprovázela start rakety.

Automobil podle SpaceX poletí vesmírem po eliptické heliocentrické dráze podobně jako planety. Dosáhne přitom rychlosti až jedenáct kilometrů za sekundu, což je 39 600 kilometrů za hodinu, a dostane se až do vzdálenosti 400 miliónů kilometrů od Země.

Musk původně napsal, že se elektromobil vydá k Marsu, později ale upřesnil, že se stroj jen přiblíží ke Slunci na podobnou vzdálenost jako rudá planeta.

Starman v roadsteru Tesla bude kroužit na oběžné dráze rozprostírající se mezi Marsem a Jupiterem

Starman v roadsteru Tesla bude kroužit na oběžné dráze kolem Slunce. V přihrádce má výtisk Stopařova průvodce po galaxii

FOTO: Uncredited, ČTK/AP

Raketa Falcon Heavy otevírá cestu k letům na Měsíc a k dalším expedicím v hlubokém vesmíru. SpaceX ale tento nosič k takovýmto pilotovaným misím využívat zřejmě nebude, Musk totiž na tiskové konferenci prohlásil, že společnost chce nyní vynaložit všechno úsilí k dokončení vývoje zcela nové opětovně využitelné rakety s prozatímním poněkud svérázným pojmenováním BFR (Big Fucking Rocket), která má být schopná vynést na nízkou oběžnou dráhu kolem Země až 150 tun nákladu. Pro srovnání, Falcon Heavy na stejnou orbitu může vynést zhruba 64 tun a legendární americký Saturn V, který stále drží prvenství nejsilnější rakety historie, až 140 tun.