„Máme pevný kontrakt na 18 letounů. Chceme je využít ve složitých meteorologických podmínkách, pro přistávání na vodě a na sněhu. Tuto modifikaci plánujeme využít i pro potřeby sil speciálních operací,” řekl náměstek Borisov podle agentury TASS. Hodnotu kontraktu agentura neuvádí.

České letouny L-410 se montují v závodě v Jekatěrinburgu na základě kontraktu Uralského závodu civilního letectví (UZGA) se společností Aircraft Industries, která je od roku 2013 stoprocentním vlastníkem bývalé slavné firmy Let Kunovice. Majitelem Aircraft Industries je ruský těžařský holding UGMK.

Dohodu o spolupráci s UZGA podepsal ruský majitel kunovické firmy v červenci 2015.

Továrna v Jekatěrinburgu chce podle agentury TASS vlastními silami letoun modernizovat. Počítá se s výměnou palubního zařízení za systémy ruské výroby a s rekonstrukcí šasi pro přistávání na sněhu a vodě. Letadlo by mělo být schopné přistávat i na měkkém povrchu mimo standardní ranveje.

Uralský závod navštívil během listopadové návštěvy Ruska prezident Miloš Zeman. Generální ředitel UZGA Vadim Badecha mu tehdy sdělil, že se připravuje vybudování nového montážního provozu, který zajistí stabilní dodávky letadel do Ruské federace.

Letouny L-410 se vyrábějí v různých modifikacích od roku 1969, vyrobeno bylo přes 1200 kusů. Stroje létají prakticky po celém světě.

Letos v listopadu jeden ze strojů havaroval v na ruském Dálném východě. Při nehodě zahynulo šest lidí. Pád těsně před přistáním v Naľkinu přežila jen čtyřletá dívka, která letěla sama bez doprovodu rodičů. [celá zpráva]