„Bezpečnost létání se loni dostávala do čela zpravodajství, údaje ale ukazují, že odvětví se co do bezpečnosti dále zlepšuje,“ uvedl podle agentury Reuters generální tajemník IATA Tony Tyler.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

Za celý rok 2014 došlo ve světě ke 12 nehodám komerčních letadel s oběťmi na životech ve srovnání s průměrem 19 případů za předešlých pět let. Ukazatel počtu nehod na milión letů klesl na rekordní minimum 0,23 z 0,41 v roce 2013 a z pětiletého průměru 0,58 nehody na milión letů.

Počet obětí stoupl

Celkový počet obětí ale loni stoupl na 641 z průměru 517 za léta 2009–2013. Statistiky IATA navíc nezahrnují pád letounu Malaysia Airlines, který byl v červnu při letu MH17 se 298 lidmi na palubě sestřelen nad východní Ukrajinou, protože tento případ nespadá do kategorie letecké nehody.

Druhým vysoce sledovaným neštěstím bylo zmizení letadla Malaysia Airlines se 239 lidmi na palubě při letu MH370 z Kuala Lumpuru do Pekingu, k němuž došlo právě před rokem. Ten se nepodařilo najít. Mezinárodní organizace pro civilní letectví proto při OSN navrhla, aby letecké společnosti vyžadovaly udávání pozice všech letadel po 15 minutách. IATA, která zastupuje 250 leteckých přepravců, návrh podporuje, ale zpochybňuje realističnost termínu zavedení, jímž má být počátek příštího roku.

Tragický rok podle ICAO

Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO uvádí trochu jiná čísla, protože sestřel letounu započítává.

Podle ní si 21 leteckých nehod komerčních letadel (s kapacitou nad 14 sedadel a nákladních) vyžádalo životy 986 osob. Proto rok 2014 považuje za jeden nejhorší v poválečné historii. Roční desetiletý průměr je 32 nehod se 676 oběťmi.

Nejvíce mrtvých připadá na nehody způsobené ztrátou řízení letounu (LOCI). Nejčastější jsou nehody na ranvejích, kdy z ní letadlo buď sjede (RE), nebo na ni vjede bez povolení (RI) – na ty ale připadá kolem šesti procent obětí.