Vzácné kovy vznikly srážkou neutronových hvězd před zrodem Země

Podle nové studie zveřejněné v odborném časopise Nature se ve sluneční soustavě nacházejí vzácné kovy jako zlato, uran a platina díky srážce dvou neutronových hvězd před asi 4,6 miliardami let – zhruba 100 milionů let předtím, než se zformovala naše planeta. Když se srazí dvě neutronové hvězdy, vzniknou silné gravitační vlny, které vytvoří dost energie pro zrod těchto těžkých prvků.

Vzácné kovy vznikly srážkou neutronových hvězd před zrodem Země

Neutronová hvězda je těleso tvořené hlavně neutrony udržovanými pohromadě gravitační silou. Je závěrečným stádiem vývoje hvězdy, vzniká jako pozůstatek po výbuchu určitých typů supernovy.

Vzácné kovy v naší sluneční soustavě vznikly srážkou neutronových hvězd.

Foto: Reuters

Jak informuje agentura Reuters, vědci novou teorii testovali analýzou izotopického rozpadu starých meteoritů, které dopadly na zemský povrch. To pak porovnali s numerickou simulací sluneční soustavy.

Tisíc světelných let daleko

K pradávnému střetu dvou neutronových hvězd přitom podle serveru Phys.org došlo v našem „sousedství“, jen 1000 světelných let od oblaku plynu, který nakonec stvořil sluneční soustavu.

Animace kolize dvou neutronových hvězd

Foto: NASA Goddard Space Flight Center/CI Lab

Tento kosmický fenomén vzniklý z kolize obohatil Zemi o 0,3 procenta těch nejtěžších kovových prvků, jaké jsou dnes na naší planetě přítomny.

„Studie by mohla poskytnout nový a lepší pohled na původ a složení našeho hvězdného systému,“ věří výzkumník Imre Bartos z americké veřejné vysoké školy University of Florida, který se na práci podílel.