Hlavní obsah

Volba střední školy není snadná, často si ji žáci vyberou sami

Novinky,

Necelých 80 tisíc deváťáků čeká tento školní rok důležité rozhodnutí, a to výběr střední školy. Jak zvolit tu správnou, u které se nejen zvládne přijímací řízení, ale hlavně – bude pro daného studenta přechod do vyššího stupně vzdělávání celkově úspěšný? Nešlápnout vedle se hodí, navíc čím dříve budou mít žáci jasno, kam si podají přihlášku, tím lépe. Necelá polovina dětí si SŠ vybere sama.

Foto: Pavel Orholz, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Podle průzkumu Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT) v Praze si o výběru střední školy rozhoduje 42 procent dětí zcela samo, 56 procent budoucích středoškoláků se radí s rodiči, zbytek se nevyjádřil.

Více než polovina rodičů však přiznává, že poprvé se o dané střední škole dozvěděli od svého potomka.

„Většina žáků (60 procent) učiní finální výběr střední školy v 9. ročníku, 30 procent má jasno už od 8. třídy a zbytek se pro naši školu rozhodl ještě dřív,“ uvedl ředitel zmíněné školy zaměřené na IT obory Martin Vodička.

Střední škola často představuje přípravu na budoucí povolání, proto by její výběr neměl nikdo podcenit.

„Máme zkušenosti s absolventy i vysokých škol, kteří si následně dodělávají výuční list, jelikož v tom spatřují jistotu uplatnění a dobrého ohodnocení,“ upozornil na možná překvapivou skutečnost Miloslav Janeček, ředitel pražské Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Základ je zájem dítěte

Při výběru školy by měl být prvotní zájem dítěte. Sekundárním faktorem jsou studijní předpoklady – bude spokojenější a úspěšnější ve specializovaném oboru, nebo na všeobecném gymnáziu?

„Děti někdy bývají zaskočeny nároky, se kterými se poprvé setkají na střední škole, a pokud je výuka nebaví, rychle ztrácejí motivaci. Proto je důležité řídit se při výběru školy jejich zálibami. Napoví i názor výchovného poradce ze základní školy, který zná schopnosti a předpoklady žáka. U našich uchazečů očekáváme zájem o techniku a počítače jako takové, určitě by neměli mít odpor k matematice,“ vyjmenoval Vodička.

„Když má dítě vztah ke dřevu, je volba jen o tom, zda jít na tříletý učební obor s výučním listem a s možností dvouleté maturitní nástavby, nebo rovnou na maturitní obor stejného zaměření. Z pozice zaměstnavatelů je nyní nejvíce poptávaná právě pětiletá varianta, kdy má absolvent výuční list i maturitu,“ doplnil Janeček.

Inspekční zpráva

Rozšířeným vodítkem bývají webové stránky škol. Skutečně nezávislé hodnocení školy nabízejí inspekční zprávy, které jsou veřejně přístupné na webu České školní inspekce. Rodiče také zajímá, jak si škola vede u maturit. To je snadno dohledatelné na internetu, konkrétně na webové stránce Cermatu (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání).

Poznat školu zevnitř umožňují dny otevřených dveří. Na ně navazuje také tradiční výstava středního a vyššího odborného vzdělávání Schola Pragensis. Akce pořádaná na konci listopadu pod záštitou hlavního města Prahy umožňuje rychlé srovnání škol a všeho, co nabízejí.

Při získávání informací o škole vzrůstá význam profilů škol na sociálních sítích. Díky nim může uchazeč vidět mimoškolní aktivity i oborové úspěchy školy.

Poradenství NÚV

Přihlášky na střední školy se podávají do konce února. Mnozí zájemci si ani do poslední chvíle nejsou jistí, jakou vybrat. Výběr je třeba nepodcenit už jen proto, aby pak nebylo nutné školu měnit.

Proto také existuje pro všechny, od školáků až po dospělé, Centrum kariérového poradenství při Národním ústavu pro vzdělávání (NÚV).

„V těchto dnech jsme na našem informačním systému Infoabsolvent.cz aktualizovali kompletní vzdělávací nabídku škol a oborů pro školní rok 2018/2019. Systém nabízí téměř milión údajů o školách, oborech, dnech otevřených dveří, podmínkách a termínech přijímacích zkoušek, videoukázky oborů či možnosti uplatnění absolventů,“ napsala Novinkám Markéta Růžičková z NÚV.

„Kromě toho jsme připravili úplný přehled praktických rad, co je třeba pro rozhodnutí i samotné přijímací řízení udělat a kde najít další informace. Informace poskytujeme také dospělým zájemcům o studium, ať už se jedná o nástavby, nebo o druhou kvalifikaci ve zkrácené době, a uchazečům se zdravotním postižením, kterým se v systému věnuje samostatná sekce,“ uzavřela.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám