Hlavní obsah

Většina absolventů odborných škol pokračovala ve studiu, hlavně na VOŠ

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha

Většina absolventů středních odborných škol měla zájem pokračovat ve studiu. Ve srovnání s vrstevníky z gymnázií však častěji dávali přednost vyšší odborné škole (VOŠ) před školou vysokou. Oceňovali, že na rozdíl od gymnazistů mohli uplatnit své odborné znalosti. Zjistil to průzkum Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV), který po šesti letech zjišťoval názory absolventů odborných škol a učilišť ze školního roku 2008/2009.

Foto: Václav Jirsa, Právo

Ilustrační foto

Článek

Vzhledem k tomu, že se do opakovaného sběru dotazníků zapojilo asi 200 lidí, zvolil NÚV kvalitativní metodu výzkumu s popisem konkrétních postojů. Kvantitativní údaje považuje spíše za orientační.

Ztráta zájmu nebo rozšíření kvalifikace

Z daného vzorku se jen asi pětina maturantů z odborných škol nepokusila o žádné další studium. Více než polovina pokračovala ve studiu stejného oboru, asi čtvrtina ale obor úplně změnila. Důvody byly různé.

Někdy student na střední škole zjistil, že se oboru věnovat nechce. V některých případech nezvolil dobře střední školu nebo šlo o náhradní variantu a vždy ho to táhlo jinam.

Vedle ztráty zájmu o obor bylo směřování na vysokou nebo vyšší odbornou školu jiného zaměření motivováno také snahou o rozšíření kvalifikace, které by vedlo k lepšímu uplatnění na pracovním trhu.

Přibližně u čtvrtiny respondentů byla změna oboru vynucená tím, že nebyli přijati na školu v původním oboru nebo ji nedokončili.

Nedostatky v matematice a jazycích

Šest let po maturitě měla VŠ nebo VOŠ úspěšně za sebou více než polovina respondentů. Přibližně 20 procent ještě studovalo nebo mělo studium přerušené. Většina absolventů odborných škol nezaznamenala při příchodu na vyšší stupeň školy žádné větší problémy. Někteří oceňovali, že mohli při odborných předmětech zužitkovat odborné znalosti nabyté na SŠ.

Nedostatky ve srovnání s gymnazisty někteří respondenti pociťovali ve znalostech matematiky a cizího jazyka. Asi desetina dotazovaných školu zahájila, ale nedokončila. Vedle příliš náročného studia to bylo také kvůli osobním problémům, nemožnosti skloubit pracovní a studijní závazky nebo kvůli špatné finanční situaci, která je donutila začít naplno pracovat.

Reklama

Související témata:

Související články

Odborné vzdělávání potřebuje podporu

Ve snaze podpořit odborné vzdělávání vyhlásila Evropská komise v závěru loňského roku Evropský týden odborných dovedností, jehož cílem bylo zvýšit atraktivitu...

Výběr článků

Načítám