Tloušťka nejtenčího plátku zlata je jen 0,47 nanometru. Foto: University of Leeds, Profimedia.cz

Vědci vyrobili nejtenčí a „neviditelný” plátek zlata. Pomůže lékařům i průmyslu

Britští vědci vyrobili dosud nejtenčí plátek zlata, jeho tloušťka jsou pouhé dva atomy. Podle agentury DPA to vyplývá ze studie publikované v odborném časopise Advanced Science týmem z Univerzity v Leedsu. Vynález může najít využití v lékařství i průmyslu. Nejnovější objev je s tloušťkou 0,47 nanometru (miliardtina metru) asi 100 000krát tenčí než lidský vlas.

Vědci vyrobili nejtenčí a „neviditelný” plátek zlata. Pomůže lékařům i průmyslu

Díky neuvěřitelně malé tloušťce lze podle vědců plátek zlata považovat za dvourozměrný předmět. Dosud bylo možné podobně tenké vrstvy zlata vyrobit pouze v případě, že byly spojeny s nějakým podkladem.

Účinnější než zlaté nanočástice

Odborníci nevyvinuli ultratenké plátky kovu proto, aby se jím pozlacovaly šperky. Využívány mohou být v lékařství, elektroprůmyslu či jako katalyzátory pro urychlení chemických procesů.

Dvouatomový plátek zlata se nachází uvnitř.

Foto: University of Leeds, Profimedia.cz

Laboratorní testy ukázaly, že zlato ve formě supertenkých plátků je jako katalyzátor desetkrát účinnější než v průmyslu běžně používané zlaté nanočástice. Důvodem je, že v případě tenkých vrstev zlata leží všechny atomy na povrchu, a přímo se tak podílejí na katalýze.

U trojrozměrných nanočástic je oproti tomu většina atomů „schovaná” v jejich vnitřku.

Přinese to ekonomické úspory?

Průmysl podle vědců bude s ultratenkými zlatými plátky moci dosáhnout stejného efektu při menším množství materiálu, což přinese značné ekonomické úspory.

Toto zlato je 100 000krát tenčí než lidský vlas.

Foto: University of Leeds, Profimedia.cz