Vědci vyrobili nejtenčí a „neviditelný” plátek zlata. Pomůže lékařům i průmyslu

– Leeds (Británie)

Britští vědci vyrobili dosud nejtenčí plátek zlata, jeho tloušťka jsou pouhé dva atomy. Podle agentury DPA to vyplývá ze studie publikované v odborném časopise Advanced Science týmem z Univerzity v Leedsu. Vynález může najít využití v lékařství i průmyslu. Nejnovější objev je s tloušťkou 0,47 nanometru (miliardtina metru) asi 100 000krát tenčí než lidský vlas.

Foto: University of Leeds, Profimedia.cz

Tloušťka nejtenčího plátku zlata je jen 0,47 nanometru.

Díky neuvěřitelně malé tloušťce lze podle vědců plátek zlata považovat za dvourozměrný předmět. Dosud bylo možné podobně tenké vrstvy zlata vyrobit pouze v případě, že byly spojeny s nějakým podkladem.

Účinnější než zlaté nanočástice

Odborníci nevyvinuli ultratenké plátky kovu proto, aby se jím pozlacovaly šperky. Využívány mohou být v lékařství, elektroprůmyslu či jako katalyzátory pro urychlení chemických procesů.

Foto: University of Leeds, Profimedia.cz

Dvouatomový plátek zlata se nachází uvnitř.

Laboratorní testy ukázaly, že zlato ve formě supertenkých plátků je jako katalyzátor desetkrát účinnější než v průmyslu běžně používané zlaté nanočástice. Důvodem je, že v případě tenkých vrstev zlata leží všechny atomy na povrchu, a přímo se tak podílejí na katalýze.

U trojrozměrných nanočástic je oproti tomu většina atomů „schovaná” v jejich vnitřku.

Přinese to ekonomické úspory?

Průmysl podle vědců bude s ultratenkými zlatými plátky moci dosáhnout stejného efektu při menším množství materiálu, což přinese značné ekonomické úspory.

Foto: University of Leeds, Profimedia.cz

Toto zlato je 100 000krát tenčí než lidský vlas.