Vědci vůbec poprvé objevili rybu, která kojí své mladé

Novinky, coe
Kodaň

Podivuhodný objev se podařil dánským vědcům, když zjistili, že poměrně známá a v severní Evropě hojně rozšířená ryba slimule živorodá (Zoarces viviparus), kojí svá mláďata. Podobně jako jiné živorodky ani tato ryba do vody nevyvrhuje vajíčka, ale již živá mláďata, která se však na rozdíl od ostatních živí už v těle ryby z váčků ve vaječníku.

Jeden ze zástupců slimulovitých

Krmením mláděte mlékem byli známi dosud jen savci, u ryb však tento způsob výživy nebyl zatím zaznamenán. Podrobně se jím zabývá nově zveřejněná studie v časopise Journal of Experimental Marine Biology and Ecology, na niž odkazuje stanice BBC.

Vědcům scházelo vysvětlení, jak je možné, že slimule rodí již poměrně odrostlé mladé, když u ostatních živorodých ryb je tomu jinak. V rámci výzkumu se přišlo na to, že ryba má ve vaječnících váčky, z nichž narozené ryby sají ještě dříve, než opustí tělo matky. Období od oplodnění po rození mladých je u slimule mezi rybami jedno z nejdelších, a to zhruba šest měsíců.

U jiných živorodek, například akvaristům známých pavích oček, se zárodky v těle matky živí zbytky vajíček a poté jsou rozeny do vody. Tato vajíčka však celých šest měsíců nemohou vydržet, proto bylo záhadou, jakým způsobem vývoj zárodků a později malých rybek u slimule probíhá.

„Mechanismus vývoje potomstva byl hlavním tématem výzkumu po uplynulých 50 let,“ řekl Peter Skov z Kodaňské univerzity, který tým vědců vedl.

Ten přišel na to, že zatímco u živorodých savců vajíčka vznikají ve vaječníku a oplozená putují do dělohy, kde se uhnízdí a kde následuje vývoj v embryo, které získává živiny pomocí pupeční šňůry, u slimule k celému procesu dochází ve vaječníku, protože dělohu nemá.

Poté, co zárodky spotřebují zbytky vajíčka, v podstatě jejich žloutky, přisají se k váčkům, jimiž přijímají veškeré živiny jako proteiny, mastné kyseliny a glukózu. Protože každé embryo obsadí jeden váček, je podle Skova každému zaručen plynulý a souměrný přísun živin.

Jak Skov dodal, na překvapivé okolnosti rozmnožování slimule se přišlo náhodou při obecném výzkumu rybí fyziologie. Tehdy Skov u nedávno uhynulé ryby objevil přisátý zárodek k vaječníkovému váčku.