Vědci testovali tři očkovací látky proti viru zika

Právo, DPA, kov

Tým amerických vědců kolem Dana Baroucha a Nelsona Michaela úspěšně otestoval na opicích druhu makak rhesus tři experimentální očkovací látky proti viru zika.

Foto: Centers for Disease Control/James Gathany/Handout, Reuters

Samička komára druhu Aedes aegypti, který virus přenáší.

Sdělili to v odborném časopise Science s tím, že vedlejší účinky při očkování nezjistili a opice byly po dvou týdnech od očkování zcela imunní proti dvěma kmenům viru zika z Brazílie a Portorika.

Tři různé očkovací látky jsou založeny na třech rozdílných strategiích, jež mají v očkovaném těle vyvolat vznik antitělísek.

V prvním případě lékaři vstříkli neaktivní virus ziky, druhá očkovací látka obsahuje geny pro virové proteiny, jež vyvolají imunitní reakci. Třetí postup se zakládá na vstříknutí genově změněných adenovirů, jež způsobují onemocnění zejména horních cest dýchacích.