Podle slovenského vědce Petera Vršanského je tento šváb možná i nejbizarnější zvíře, jaké kdy bylo objeveno. Foto: Slovenská akademie věd

Vědci objevili ve Vietnamu poloprůhledného švába

Neobvyklý druh poloprůhledného švába objevil ve Vietnamu tým vědců pod vedením dvojice slovenských badatelů, Ľubomíra Vidličky a Petera Vršanského. Informovala o tom Slovenská akademie věd (SAV).

Vědci objevili ve Vietnamu poloprůhledného švába

Šváb má na zádech plně funkční helmu složenou z pěti částí, svěrák a hák, což mu slouží k zachycení samičky během páření.

Podle nepotvrzených informací se tímto způsobem také společně přesouvají mezi jeskyněmi na netopýrech. Zkoumání také odhalila odlišnou stravu tohoto hmyzu od většiny švábů.

Nejbizarnější šváb

„Morfologicky to je zřejmě nejbizarnější šváb a myslíme si, že i zvíře obecně, jaké bylo kdy objeveno,” uvedl Peter Vršanský z Ústavu zoologie SAV, jenž je jedním z vedoucích týmu.

Zmiňovaný šváb, který byl nalezen v jedné vietnamské lávové jeskyni, je extrémně malý, částečně průhledný, má ve srovnání s tělem extrémně velkou hlavu a dlouhé nohy.

Vyvrácení domněnek, že se švábi nevyvíjejí

Podle SAV jde o žijící druh švába, který vyvrací domněnky o evoluční neměnnosti nebo stabilitě švábů.

„Tempo jejich evoluce je srovnatelné s nejrychleji se vyvíjejícími brouky. Liší se jen tempo vymírání, což vytváří dojem neměnnosti,” uvedl Vršanský.

Zkoumaný šváb se vyskytuje v geologicky poměrně mladých jeskyních - mladších než 2,6 miliónu let.