Vědci identifikovali neobvyklého kachního dinosaura, který uměl plavat

Washington

Vědcům se podařilo objevit neobvyklého pravěkého tvora. Zobák měl jako kachna, zuby jako krokodýl, dále labutí krk a vražedné drápy. Podle agentury AP měl i ploutve jako tučňák, takže uměl plavat, nicméně na pevné půdě chodil jako pštros. Tento pozoruhodný mix několika zvířat je tak prvním objeveným dvounohým dinosauřím masožravcem, který měl prokazatelné plavecké schopnosti.

BEZ KOMENTÁŘE: Vědci objevili zcela nový druh dinosauraVideo: AP

Kompletní kostru tvora vysokého jen asi 45 centimetrů, který žil před 75 milióny let, rozpoznali vědci v kusu pískovcové hroudy, jež byla do Evropy propašována z Mongolska. Tam byla také nalezena.

„Je to zvláštní živočich,” konstatoval nizozemský výzkumník Dennis Voeten z katedry zoologie a ornitologické laboratoře Univerzity Palackého v Olomouci, kde je na postgraduálním studiu.

„Kombinuje různé části, které jsme znali z jiných druhů, do tohoto jednoho malého zvířete,” dodal.

Trojrozměrné obrazy fosilie ukázaly, že šlo skutečně o jednolitého tvora, nikoli o kosterní konstrukci z více zvířat, jak se v minulosti zjistilo u jiných objevů.

Ve studii aktuálně zveřejněné ve vědeckém časopise Nature Voeten se svými spolupracovníky vědci nazvali zvíře Halszkaraptor escuilliei podle polské paleontoložky Halszky Osmólské.

Běhat i lovit ryby

Podle spoluautora studie, paleontologa Paula Tafforeaua z Evropského synchrotronového radiačního zařízení (ESRF) ve francouzském Grenoblu, mohlo zvíře díky tvaru těla snadno běhat a lovit potravu na pevné půdě i chytat ryby ve sladké vodě.

Vedoucí studie, paleontolog Andrea Cau z Capelliniho geologického muzea v italské Boloni prý zpočátku velmi pochyboval o autenticitě fosilie, a to jak kvůli vzhledu kostry, tak i kvůli skutečnosti, že ji z Mongolska propašoval soukromý sběratel. Proto nejprve vycházel z toho, že jde o falešný výtvor, dokud se vědecky neprokázal opak.

V tom pomohlo synchrotronové zařízení, díky němuž vědci pořídili trojrozměrné obrazy fosilie. Ty ukázaly, že šlo skutečně o jednolitého tvora, nikoli o kosterní konstrukci z vícero zvířat, jak se v minulosti zjistilo u jiných objevů dinosaurů.

Na poli objevů pravěkých ještěrů se výzkumníkům letos daří. V srpnu kupříkladu zjistili, že největší dinosaurus všech dob vážil skoro 70 tun. [celá zpráva]