Vědci cílenými záblesky implantovali mouše falešné vzpomínky

Ovládnout zvířecí mysl se snaží vědci už po celá léta. Nyní se neurologům z univerzity ve Virginii a britském Oxfordu podařilo přeprogramovat mouchu přímo tak, aby se bála určitých pachů bez využití pověstného Pavlovova reflexu.

Vědci cílenými záblesky implantovali mouše falešné vzpomínky

Pomocí záblesků přepsali mouše paměť. Podařilo se jim tak dostat pod kontrolu vybrané uzly a s jejich pomocí ovlivňovat stav i chování. Vědci identifikovali 12 specifických mozkových buněk a byli schopni implantovat „vzpomínky", které do té doby moucha neměla.

Podle časopisu Popular Science jde o úspěch relativně nových metod optogenetiky, kdy výzkumníci zakódovali ve vybraných buňkách do DNA genetické přepínače, které mění stav na základě na míru střiženého světelného záblesku.

S trochou nadsázky se to dá přirovnat ke světelnému mazání paměti, které prováděli agenti v holywoodském filmu Muži v černém. Ony genetické přepínače jsou vytvořeny z očních buněk, které transformují světelný signál na elektrický, který se přenáší na neurony.