Uměle vypěstované ledviny u zvířat fungují

Novinky, sia

Zdá se, že jsou vědci po úspěšných pokusech se zvířaty znovu o krok blíže k vypěstování plně funkční ledviny. Starším prototypům činilo vylučování moči potíže a pod tlakem se nafukovaly jako balónky. Japonský tým se s tím vypořádal přidáním nového vývodu, jenž zamezil hromadění tekutin, referuje vědecký časopis americké Národní akademie věd PNAS.

Ledvina před transplantací. Ilustrační foto

I když k testování na lidech je ještě několik let daleko, experti tvrdí, že tato práce pomáhá dláždit cestu pro výrobu lidských orgánů.

Ve Velké Británii na ledvinu čeká více než 6000 lidí. Z důvodu nedostatku dárců je ale uskutečněno méně než 3000 transplantací ročně. Ročně umírá během čekání na transplantaci více než 350 lidí, téměř jeden denně.

Pěstování ledvin v laboratořích pomocí lidských kmenových buněk by tento problém mohlo vyřešit.

Ledviny se nafukovaly

Japonský lékař Takaši Jokú s kolegy z lékařské univerzity Džikei v Tokiu metodu kmenových buněk k vypěstování ledvin použil už dříve, ale setkal se s problémem jejich nafukování, jak se v nich hromadila tekutina. Tentokrát vsadil na vypěstování drenážní trubice z ledviny a měchýř k shromáždění a uskladnění moči.

Jako inkubátory k vypěstování embryonální tkáně využili potkany. Když připojili tuto novou drenáž k měchýři zvířete, systém fungoval. Moč tekla z transplantované ledviny do transplantovaného měchýře a poté do měchýře potkana.

Kontrola odhalila, že transplantát i po osmi týdnech pořád fungoval. Poté proceduru opakovali na mnohem větším zvířeti, na praseti, a dosáhli stejných výsledků.

Chris Mason, expert na kmenové buňky a regenerativní medicínu z University College London, řekl: „Toto je zajímavý krok vpřed. Mají dobré výsledky na zvířatech. Ještě ale není jisté, že to bude fungovat na lidech. Ještě máme před sebou roky výzkumu.”

Zkoušejí i jiné orgány

Jiní vědci se zaměřili na možnost omlazení starých orgánů, které by běžně nebyly vhodné k transplantaci. Profesor Harald Ott a jeho kolegové testovali metodu, která odplaví mrtvou tkáň orgánů a nechává pouze jakousi základní kostru, která se může vyplnit novými, zdravými buňkami. Tímto způsobem postavili ledviny, srdce a plíce.

Ott řekl, že využití kostry orgánu je lepší zkratkou, než nechat vyrůst celou strukturu od nuly.