U opic z Liberce a Olomouce objevili vědci nové bakterie

Právo, Michael Polák

Vědci z České zemědělské univerzity popsali nové druhy bifidobakterií, které objevili u opic ze zoologických zahrad v Liberci a v Olomouci. O výzkumu a objevu informovala liberecká zoo, nejstarší zoo v Česku.

Foto: Vlasta Hradilová, Právo

Kočkodani husarští v olomoucké zoo. Ilustrační foto

Nové bifidobakterie vědci popsali u kočkodana husarského, tamarína bělovousého a kalimika ze zoo Olomouc a u tamarína pinčího a šimpanze z Liberce. Pravděpodobně nejhodnotnějším objevem je bakterie pojmenovaná Bifidobacterium panos, popsaná u libereckého šimpanze.

„V posledních letech přibývalo nově popsaných bifidobakterií zejména u takzvaných novosvětských druhů opic, například u tamarínů či kosmanů. Nicméně u starosvětských primátů, mezi které patří šimpanzi, se nový druh bifidobakterií podařilo popsat až nyní,“ vysvětlila mluvčí liberecké zoologické zahrady Barbara Tesařová.

Vhodné složení krmné dávky

Podle ní je popis a laboratorní testování těchto nových bifidobakterií pro zoologické zahrady významný.

„Přináší nejen poznatky o rozšíření a druhové variabilitě těchto bakterií, ale my navíc můžeme na základě těchto výsledků tyto bakterie podporovat vhodným složením krmné dávky a obsahem probiotik a prebiotik,“ uvedla.

U primátů je podle ní častým problémem krmná dávka s vysokým obsahem sacharidů a nedostatkem vlákniny, což vede k řadě zdravotních problémů.

„Někdy ne tak zcela nepodobných těm, které trápí i lidi,“ upozornila mluvčí zoo.

Nastavení probiotik a prebiotik

„Díky novým výzkumům teď můžeme správnou výživou a nastavením probiotik a prebiotik rozhodnout o tom, jaké bude mít mikrobiota u primátů složení a které mikroorganismy budou převládat,“ dodala.

Bifidobakterie jsou bakterie kolonizující trávicí trakt člověka i nejrůznějších druhů zvířat a hmyzu.

Vzhledem k prokázaným příznivým účinkům na zdraví hostitele jsou často podávána jako probiotika, a to jak v lidské, tak ve zvířecí výživě.