S oteplením by mohly vody Antarktidy výrazně ožít

Tým britsko-amerických vědců zkoumal vliv oteplování vody v oceánech na podmořský život. Během experimentu u polární stanice Rothera na Adelaidině ostrově v západní Antarktidě zjistili, že po zvýšení teploty vody o jeden stupeň Celsia se v daném místě zdvojnásobil mořský život. Ovšem po zvýšení o dva stupně pokračovaly v rozmnožování jen určité druhy.

S oteplením by mohly vody Antarktidy výrazně ožít

Vědci umístili na mořské dno poblíž britské výzkumné stanice panely, které ohřívaly vodu po dobu jednoho roku. Během této doby odborníci oblast pravidelně kontrolovali a dokumentovali změny, napsala agentura Reuters s odkazem na zprávu institutu British Antarctic Survey (BAS).

Pokud by se teplota zvýšila o jeden stupeň, což se očekává do roku 2100, počet živých organismů by se mohl u Antarktidy podle odhadů BAS zdvojnásobit.

Vědce dané zjištění překvapilo. Například mechovci rostli v teplejších podmínkách dvakrát rychleji než obvykle.

Mechovci je kmen vodních prvoústých živočichů. Mohou být podobní žahavcům, mají však značně komplexnější tělní stavbu.

Po zvýšení teploty o další stupeň už nicméně mohly nadále v růstu pokračovat jen některé druhy mořských živočichů.

Výsledky studie přinesl odborný časopis Current Biology.