Radioaktivita v Černobylu vzrůstá, vědce to mate

Právo, doh

Vědci monitorující ruiny jaderné elektrárny v Černobylu upozorňují na vzrůstající radioaktivitu uvnitř původního sarkofágu. Podle vědců zatím není důvod k panice, ale realita je taková, že neutronové záření z komory 305/2 od roku 2016 vzrostlo o 40 procent. Očekává se, že právě v této místnosti skončilo značné množství štěpného materiálu uniklého z reaktoru.

Foto: Jakub Kynčl, Novinky

Detailní fotografie havarovaného čtvrtého bloku ještě před nasunutím nového ochranného krytu v roce 2016.

Vědci zatím nedokážou s určitostí tento jev vysvětlit, upozornil Neil Hyatt z Sheffieldské univerzity v britském časopisu Science Magazine.

Zbývající jaderné palivo podle něj připomíná „uhlíky v grilu“. Stoupající počet neutronů značící štěpnou jadernou reakci zachytili vědci v havarovaném bloku číslo 4. Prozatím je nárůst mírný, podle Hyatta ale panují obavy, že by mohl začít exponenciálně zrychlovat.

BEZ KOMENTÁŘE: Ukrajina chce zařadit Černobyl na seznam UNESCOVideo: Reuters

„Není úplně jasné, o jaký mechanismus jde,“ řekl.

Podle vědců ale zřejmě k procesu přispívá zatékající dešťová voda, která neutrony zpomaluje a tím činí jejich kolizi s uranovým jádrem pravděpodobnější.

Sama reakce nezpůsobí katastrofu jako v roce 1986, uklidnil vědec a dodal, že mj. vyvolá vypařování zatékající vody, která ji nyní urychluje.

Havárie jaderné elektrárny v Černobylu je stále plná otazníků. Jaké jsou její skutečné důsledky?

Historie