První Američané přišli do Evropy pět set let před Kolumbem

Novinky, Veronika Hušková

První Američané se dostali do Evropy celých pět století před tím, než Kryštof Kolumbus podnikl svou výpravu, při níž objevil "Nový svět". Vyplývá to z výzkumu španělských vědců, o němž informoval server Daily Telegraph. Vědci vypátrali stopy nejméně jedné ženy, která z nového na starý kontinent přišla.

Socha Kryštofa Kolumba ukazujícího na nově objevená místa.

Španělský univerzitní tým, jenž se zabýval zkoumáním genetického původu islandských rodin, věří, že první Američan přijel do Evropy už v 10. století, tedy celých pět set let před tím, než se v roce 1492 vydal Kolumbus na svou slavnou objevnou cestu.

Některé skandinávské mýty tvrdí, že Ameriku objevili jako první už Vikingové. Výzkum španělských vědců tuto hypotézu podporuje s tím, že tehdejší objevitelé pravděpodobně s sebou zpátky do severní Evropy přivezli i několik původních indiánů.

Výzkum španělských vědců naznačuje, že někdy kolem roku 1000 n. l. přišla do severní Evropy žena ze Severní Ameriky a nechala po sobě silný genetický otisk.

Ten vědci zjistili asi u osmi desítek Islanďanů. Po genetické stopě došli pak až ke společným předkům na jihu Islandu v blízkosti ledovce Vatnajökull okolo roku 1710.

Stopy Vikingů v Kanadě

"Vzhledem k tomu, že ostrov byl prakticky izolován od 10. století, nejpravděpodobnější hypotéza je, že tyto geny odpovídají indiánské ženě, která byla dovezena z Ameriky Vikingy někdy kolem roku 1000," tvrdí Carles Lalueza-Fox z univerzity Pompeu Fabra ve Španělsku.

O přítomnosti Vikingů na Novém kontinentu svědčí i starší objev místa s názvem L'Anse aux Meadows v kanadském Newfoundlandu. Objevitelé ze severní Evropy sem měli právě někdy v 11. století zavítat. Zůstali však pravděpodobně maximálně deset let a vesnici neobývali celoročně. Vědci na místo přišli v 60. letech minulého století.

Badatelé oznámili, že se budou dále snažit upřesnit, kdy se americké geny poprvé objevily na Islandu a budou se snažit propojit výzkum se zkoumáním ostatků zemřelých původních obyvatel v Americe.

Výzkum zveřejnilo Centrum Španělska pro vědecký výzkum a má být publikován v časopise American Journal of Physical Anthropology.