Nejmenší květiny na světě jsou krásné. Když máte mikroskop

Novinky, pst

Pouhých 50 mikrometrů na výšku mají nejmenší květiny na světě, které stvořili harvardští chemici ve své laboratoři. Svůj výlet do oblasti botaniky popsali v novém čísle časopisu Science.

Miniaturní rostliny

Pro představu; 50 mikrometrů je třeba šest červených krvinek vedle sebe. Květy přitom vznikly pomocí kontrolovaných chemických reakcí, při kterých se utvářely výsledné poměrně členité nanostruktury.

Miniaturní rostliny

"Tyto miniaturní skulptury plné křivek a jemných tvarů nepřipomínají roztřepené krystaly, ačkoli jimi ve skutečnosti jsou," uvádí se ve zprávě na webu univerzity.

Miniaturní rostliny

Doktor Wim L. Noorduin, který byl součástí týmu, zachytil tyto neuvěřitelné záhony mikroskopických květin a pro efekt jim dodal barvy. Vlastní vznik květů pak vědci popisují jako sofistikovanou montáž molekul s pomocí přidávání různých látek a měnění různých parametrů - zásaditosti, kyselosti a teploty či koncentrace oxidu uhličitého.

Miniaturní rostliny

"Když se podíváte do elektronového mikroskopu, tak trochu se cítíte jako při potápění v moři, vidíte pole s korály a mořské houby," komentoval pokus Noorduin.