Vědci z evropské služby Copernicus zaznamenali, že vrstva ozonu nad Arktidou se rekordně ztenčila, nad oblastí severního pólu se tak vytvořila neobvyklá ozonová díra. Vznik ozonových děr nad severním pólem přitom není obvyklý.

Nad Arktidou je rekordní ozonová díra

Zatímco ozonová díra na jihu nad Antarktidou se vytváří každoročně během australského jara, ozonové díry nad Arktidou jsou vzácné. Naposledy zde k podobně silnému porušení došlo na jaře 2011.

Odborníci ze služby Copernicus pro monitorování atmosféry (CAMS) očekávají, že letos bude úbytek arktického ozonu ještě intenzivnější. Podle článku publikovaného v časopise Nature je nyní tato ozonová díra asi třikrát větší než celé Grónsko.

Měla by se opět zacelit

Ozonová vrstva chrání živé organismy na planetě před ultrafialovým slunečním zářením. Vyskytuje se ve vrstvě atmosféry nazývané stratosféra ve výšce 10 až 50 kilometrů nad zemí. Postupné narušování její tloušťky vedlo podle odborníků k nárůstu rakovinných, kožních a očních onemocnění i k dalším negativním důsledkům.

Podle Nature ale nynější ozonová díra nad Arktidou riziko pro zdraví nepředstavuje a v následujících týdnech by se měla zacelit.

Mrazivé teploty každoročně umožní nahromadění oblaků ve vysokých výškách nad jižním pólem. Prvky jako chlor a brom, které se do atmosféry dostávají například z chladicích zařízení, vyvolají na povrchu těchto oblaků chemické reakce, které ozonovou vrstvu rozrušují.

Nad Arktidou obvykle panují různorodější povětrnostní podmínky než nad Antarktidou, letošní silné proudění větrů ze západu ale způsobilo, že nad severním pólem vznikl vír vzduchu o velmi nízké teplotě. Ta umožnila vznik stratosférických oblaků a chemické reakce, při kterých ozon zaniká.

Může se hodit:
Termíny jarních prázdnin v roce 2020 ve všech regionech ČR: Jarní prázdniny 2020
Šest prodloužených víkendů: Jak vychází svátky v roce 2020