Na Sibiři našli bakterii zvyšující odolnost

– Moskva

Na "bacil nesmrtelnosti" ruská média překřtila mikroorganismus, který pracovníci Ruské akademie věd našli ve věčně zmrzlém podloží Mamutí hory ve východním Jakutsku. Bacillus F, jak zní jeho vědecký název, v těle pokusných myší zvýšil imunitní reakci, zlepšil metabolismus a prodloužil jim tak život.

Baterie zvýšila imunitu myší.

Podle pracovnice ruského Ústavu biochemie Naděždy Mironovové podstoupila skupina laboratorních myší "očkování proti stárnutí", kdy vědci vpravili do těla myší nově objevenu bakterii. Výsledky byly překvapivé: myši byly odolnější a žily déle.

U starších myší omezila bakterie stařeckou slepotu, nikoli ale zhoubné bujení. Výsledky testů je podle Mironovové ještě třeba prověřit na dalších pokusných zvířatech.

Vědci se nyní podle agentury Interfax snaží proniknout do genetického kódu bakterie, aby odhalili její tajemství. Podle prvních analýz organismus svou bílkovinnou skladbou "zaostává" za současnými o tři miliony let. Mimořádnou odolnost podle expertů vyvolala potřeba přežít v extrémně náročných podmínkách věčného ledu.

Východní Jakutsko patří k nejchladnějším regionům světa, v zimním období se tam mrazy nezřídka pohybují kolem minus 60 stupňů Celsia. Nově objevená bakterie se rozmnožuje jen v teplotách do pěti stupňů nad nulou.