Morfium má konkurenci. Jed stonožky, která umí zardousit myš

Novinky, pst

Molekula získaná z jedu čínské stonožky se může stát stejně účinným tišícím prostředkem jako je morfium. Látka nemá některé nežádoucí účinky morfia, ke kterým patří především možné vytvoření drogové závislosti. Vyplývá to z nové studie australských vědců.

Stonožka Scolopendra subspinipes

Studie zveřejněná ve vědeckém časopise PNAS, představuje peptid Ssm6a jako látku, která je schopná blokovat vnímání bolesti v lidských nervech. Představuje tak naději především pro lidi trpící chronickou bolestí. Pro ně je morfium nevhodné zejména proto, že při delším užívání klesá jeho účinnost a naopak se rozvíjí závislost organismu na opiátu.

Vědce k průzkumu jedu přiměly zprávy o účinku kousnutí Scolopendra subspinipes. Stonohy, jejichž velikost se pohybuje mezi 10 až 30 centimetry, jsou výkonní lovci. Po internetu kolují videa, jak tento agresivní a hbitý členovec například rdousí myš. Byly zaznamenány i případy, kdy jejich kousnutí způsobilo lidem smrt.

BEZ KOMENTÁŘE: Stonožka rdousí myš

"Ukázalo se, že jed čínské stonožky je bohatý na molekuly, které dokáží pozměnit funkci nervových kanálů," uvedl hlavní autor studie, profesor Glenn King z University of Queensland. Zjištěný peptid selektivně blokuje kanál bolesti.

Látka, která se vyvinula přirozeně, aby usnadnila uchvácení kořisti, se může podle Kinga stát základem pro vývoj nového druhu tišících prostředků.