Dinosaury mohly vyhubit zásahy dvou velkých meteoritů

Vymizení dinosaurů ze země mohly mít před 65 milióny let na svědomí hned dva zásahy velkým meteoritem. Už dříve vědci objevili kráter v Mexickém zálivu, který by mohl mít jejich konec na svědomí. Nyní tvrdí, že se další nachází na Ukrajině.

Dinosaury mohly vyhubit zásahy dvou velkých meteoritů

Nová zjištění publikoval tým vědce Davida Jolleyho z Aberdeenské univerzity v časopise Geology. Podle něj to jen podporuje teorii, že země mohla v té době být bombardována sérií dopadů vesmírných těles.

Teorie, že dinosauři vymizeli po klimatických změnách způsobených dopadem meteoritu, se poprvé objevila v roce 1980, později byl objeven kráter v Mexickém zálivu, který tuto teorii podpořil. Dostal jméno Chicxulubský kráter.

Kráter na Ukrajině byl objeven v roce 2002 a až nyní se zjistilo, že vznikl zhruba o několik tisíc let později než kráter v zálivu. Vědci to zjistili z další vrstvy fosílií kapradin, kterou v místě nalezli.

V budoucnu by se mohly objevit i další krátery

"Vykládáme si tuto vrstvu jako dozvuk Cicxulubského zásahu," řekl Simon Kelley z týmu vědců. Podle něj je zřejmé, že v budoucnu se objeví ještě další krátery.

Vědci pokládají za pravděpodobnější, že velcí tvorové na Zemi vyhynuli po sérii větších zásahů než po jediném.

Po dopadu velkého meteoritu se do atmosféry dostane velké množství prachu, které zabrání dopadu slunečního svitu. Tím umírají rostliny. Prach v atmosféře na sebe navíc váže vodu a způsobí trvalé deště.