Čeští vědci odhalili unikátní struktury v genetické informaci viru klíšťové encefalitidy

Speciální struktury, nazývané guaninové kvadruplexy (G4), objevil tým českých výzkumníků v genetické informaci viru klíšťové encefalitidy. Odborníci zjistili, že tyto struktury hrají důležitou roli při množení viru a je možné na ně cílit při hledání nových antivirotik.

Foto: Jan Erhart, BC AV ČR

Klíště obecné (Ixodes ricinus) a animace viru klíšťové encefalitidy

Během testování potenciálních chemických látek, které rozpoznávají tyto G4 struktury, navíc vědci našli slibné molekuly s vysokým antivirovým účinkem. Tyto látky mohou v budoucnu rozšířit repertoár možných léčiv.

Virus klíšťové encefalitidy způsobuje závažné onemocnění nervové soustavy. V posledních letech celosvětově vzrůstá počet případů, a to i přesto, že je k dispozici účinné očkování. V případě nákazy však zatím právě nejsou dostupná žádná vhodná antivirotika, proto jsou pacienti odkázáni pouze na podpůrnou léčbu.

Vědci identifikovali několik molekul, které vykazovaly antivirový účinek. V budoucnu by se mohly stát možnými kandidáty pro vývoj nové generace protivirových léčiv.

Na výzkumu tzv. G4 u viru klíšťové encefalitidy spolupracovali biofyzici a virologové z Biofyzikálního ústavu Akademie věd ČR, brněnského Výzkumného ústavu veterinárního lékařství, českobudějovického Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR, Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity (MU) v Brně a České zemědělské univerzity (ČZU) v Praze.

Držíme smutné evropské prvenství v počtech případů onemocnění klíšťovou encefalitidou

Zdraví

„Struktura guaninových kvadruplexů byla známá už u některých jiných virů. U viru klíšťové encefalitidy ale ještě nikým popsána nebyla. Proto jsme se rozhodli prozkoumat genom tohoto viru a zjistit, zda se tam guaninové kvadruplexy vyskytují a jakou mají strukturu. Zaměřili jsme se i na to, jak mohou ovlivňovat virovou infekci v hostitelských buňkách,“ přiblížil hlavní autor studie Jiří Holoubek z Parazitologického ústavu Biologického centra AV ČR a Výzkumného ústavu veterinárního lékařství, který je rovněž doktorandem na Přírodovědecké fakultě MU.

Je možné na ně cílit chemickými látkami

Nalezení guaninových kvadruplexů v genomu viru klíšťové encefalitidy probíhalo ve spolupráci s týmem biofyziků.

„Pomocí bioinformatických metod jsme vytipovali, na kterých místech genomu se tyto struktury vytvářejí, a charakterizovali jsme je. Na molekulární úrovni in vitro, tedy ve zkumavce, jsme také sledovali aktivitu molekul, které jsou schopné guaninové kvadruplexy rozpoznávat,“ uvedla Klára Bednářová z Biofyzikálního ústavu AV ČR, druhá hlavní autorka studie.

Češi a Američané vytvořili účinné protilátky na klíšťovou encefalitidu

Biologové pak výsledky ověřovali při reálné infekci v buňkách napadených živým virem. Ukázalo se, že G4 hrají klíčovou roli při množení viru v hostitelské buňce, dále že jejich struktura významně ovlivňuje životaschopnost a biologické vlastnosti viru a že je možné na ně cílit chemickými látkami, které zabrání virové infekci.

Vědci identifikovali několik molekul, které vykazovaly antivirový účinek, a v budoucnu by se tak mohly stát možnými kandidáty pro vývoj nové generace protivirových léčiv.

Protirakovinná látka účinkuje na cukrovku 2. typu, oznámili čeští vědci

Studie vznikla v rámci řešení projektu financovaného Grantovou agenturou ČR, jehož garanty jsou Daniel Renčiuk (Biofyzikální ústav AV ČR) a Luděk Eyer (Výzkumný ústav veterinárního lékařství).