Pohled na místo posledního objevu české expedice v Abúsíru Foto: Český egyptologický ústav

Čeští egyptologové nálezem hrobky faraónova lékaře učinili šestý největší objev roku

Úspěch českých egyptologů se stal jedním z deseti nejvýznamnějších archeologických objevů roku 2013, které sestavil archeologický časopis Heritage Daily. Čeští archeologové se dostali na šestou příčku se svým nálezem unikátní hrobky jednoho z královských lékařů jménem Šepseskafanch, který žil za vlády faraónů 5. dynastie, tedy v období 2500 až 2350 před naším letopočtem.

"Je asi poctivé přiznat, že nás zpráva příjemně překvapila, navíc jsme ji v žádném případě nečekali. Aniž bych chtěl význam takovýchto žebříčků přeceňovat, přece jen je to jakési uznání kvality práce a vysokého pracovního nasazení všech členů Českého egyptologického ústavu," uvedl pro server iForum šéf ústavu Miroslav Bárta, který je zároveň vedoucím projektu v Abúsíru, kde byla hrobka objevena.

Šepseskafanch byl osobním lékařem panovníka. Doktoři přitom patřili ve své době k velmi významným rodinám u dvora faraóna.

"Tento objev je velmi důležitý, protože jde o hrobku jednoho z největších lékařů z doby stavitelů pyramid, který měl velmi blízko k faraónovi," komentoval tehdy nález egyptský ministr pro archeologické vykopávky Muhammad Ibráhím Alí.

Kamenná hrobka se nachází v jižní části české archeologické koncese v Abúsíru, pohřebiště nedaleko Káhiry, a je 21 metrů dlouhá a 14 metrů široká. Její zdivo sahá do výše přes čtyři metry.

Nepravé dveře hrobky vrchního lékaře Egypta a kněze Šepseskafancha

Foto: Český egyptologický ústav

Nedaleko od ní leží hrobkový komplex princezny Šeretnebtej z 5. dynastie, který Češi se světovým ohlasem objevili v roce 2012.

První místo v žebříčku nejvýznamnějších objevů loňského roku patří britským vědcům, kteří na základě analýzy DNA loni v únoru potvrdili, že kostra nalezená pod parkovištěm v Leicesteru v září 2012 skutečně patří anglickému králi Richardovi III. z 15. století.