Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii

Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii, která vznikla "pouhých" 600 miliónů let po velkém třesku. Napsala to ve středu agentura Reuters. Vědecká zpráva zveřejněná v internetové verzi časopisu Nature potvrdila, že galaxie, kterou poprvé spatřil Hubbleův teleskop, je nejvzdálenějším, a tudíž i nejstarším objektem, který se kdy podařilo najít.

Astronomové objevili dosud nejstarší známou galaxii

Skupina astronomů měřením zjistila, že první světelné paprsky, které cestují rychlostí přibližně 300 000 kilometrů za sekundu, se od galaxie směrem k naší planetě vydaly před asi 13 miliardami let, tedy nedlouho po velkém třesku.

Podle Michela Trentiho z Coloradské univerzity, který ke zprávě vědců napsal komentář, objev "představuje zásadní skok kupředu v pozorovací kosmologii". Ze jména galaxie je však jen stěží možné usoudit na její význam. Evropští vědci, vedení Matte Lehnertem z pařížské observatoře, ji totiž pojmenovali UDFy-38135539.

Galaxie, která dnes podle Lehnerta pravděpodobně ani neexistuje ve své dřívější podobě, by odborníkům mohla pomoci zodpovědět některé otázky o tom, jak vypadal vesmír ve svých počátcích.