Od slavné premiéry na nebesích uplynulo pět desetiletí. Přesto se L-410 v Kunovicích stále vyrábí. Za tu dobu prošel nejúspěšnější český dopravní letoun mnoha obměnami. Nejnovějším typem, který kunovičtí letečtí technici sestrojili, je L-410 NG (New Generation).

Srovnání generací. Vpravo prototyp L-410 z roku 1969, vlevo první sériově vyrobený kus z roku 2018 nové generace L-410 NG.

Srovnání generací. Vpravo prototyp L-410 z roku 1969, vlevo první sériově vyrobený kus z roku 2018 nové generace L-410 NG.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

„Těch změn je samozřejmě mnoho oproti původnímu letounu. Zrušili jsme gumové palivové nádrže v křídlech. Křídlo je teď samo o sobě jednou velkou nádrží, což umožňuje podstatně delší dolet a vytrvalost,“ uvedl hlavní konstruktér Miroslav Pešák, který pracuje u L-410 už 48 let.

Ve vzduchu vydrží až 10 hodin

Další změnou je například prodloužená nosová část trupu. Díky ní se konstruktérům podařilo do letadla dostat při 19 cestujících dvojnásobné množství zavazadel. Největší devízou však zůstává silnější motor.

Dobový snímek prototypu L-410, který se poprvé vznesl nad kunovické letiště 16. dubna 1969.

Dobový snímek prototypu L-410, který se poprvé vznesl nad kunovické letiště 16. dubna 1969.

FOTO: archiv Letecké muzeum Kunovice

„Oproti otáčkám u původního stroje, 680 koní, dosahuje nyní 850 koní. Spolu s větším objemem nádrží tak nyní letadlo uletí až 2570 kilometrů a vytrvalostně vydrží ve vzduchu až deset hodin,“ dodal Pešák.

Před půlstoletím poprvé vzlétl Concorde

Původní L-410 mohla na jedno načerpání paliva doletět 1500 kilometrů. Aircraft Industries (AI), dříve Let Kunovice, za padesát let vyrobily 1300 kusů L-410. Většina míří na ruský trh.

Prototyp L-410 se poprvé vznesl nad kunovické letiště 16. dubna 1969. Tehdejší letečtí technici jej nazvali Matylda.

Prototyp L-410 se poprvé vznesl nad kunovické letiště 16. dubna 1969. Tehdejší letečtí technici jej nazvali Matylda.

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

„Vloni jsme vyrobili šestnáct letadel, z toho první sériově vyráběný modernizovaný kus L-410 NG. V dalších letech chceme počet nových kusů úměrně navyšovat. Každý rok chceme rozšířit výrobu o jeden letoun. Až ve výsledku se chceme dobrat na poměr deset L-410 UVP-E a deset moderních L-410 NG,“ sdělila Právu generální ředitelka AI Ilona Plšková.