Nový typ pohonu umožní zpřístupnění velmi nízkých orbit družicovému provozu, což je výhodné jak z hlediska komunikace, neboť zpoždění signálu je oproti současnosti výrazně nižší a zároveň je potřeba nižší výkon vysílačů, tak z hlediska vizuálního monitoringu zemského povrchu, jelikož přinese výrazně přesnější a jasnější snímky.

Vývoj bude stát miliony eur, komerční potenciál je ale podle autorů v řádech stovek milionů eur. Očekávají zájem budoucích komerčních provozovatelů flotil malých satelitů nebo vojenských uživatelů.

Nejprve počítačové simulace, pak testy ve vesmíru

Na projektu pracují týmy v prostorách VZLÚ v pražských Letňanech, kde vznikají počítačové simulace i experimentální hardware. Model se bude po zhotovení testovat ve vesmírném prostoru.

Podle informací Hospodářských novin zatím existuje zhruba 15 typů iontových motorů. Autor nápadu Michal Pajr deníku minulý týden sdělil, že v oboru zatím není velká konkurence, neboť Evropská kosmická agentura (ESA) podobný typ pohonu navrhla u velké experimentální družice, zatímco SpaceLab EU a VZLÚ cílí na družice o rozměru jen 30 centimetrů.

SpaceLab EU je nově vzniklá společnost zaměřená na kosmický výzkum a jeho komerční využití. Vlastní ji investiční fond hDock 42.

VZLÚ má zároveň i svou vlastní družici, kterou vyvinul s dalšími českými společnostmi a univerzitami. Jmenuje se VZLUSAT-1. Jak Novinky informovaly, tato technologická nanodružice oslavila 5. listopadu malé jubileum, a to 500 dní na oběžné dráze. [celá zpráva]

Nyní tedy již v kosmu operuje 523. den.