Osteoartróza kolene, která trápí velké množství lidí nad 50 let, vzniká tak, že se pružná chrupavčitá tkáň okolo kostí opotřebuje a kosti se třou přímo o sebe. Vyléčit se nedá, ale pacientům bývá předepisována fyzioterapie a protizánětlivé léky, které snižují bolest a zvyšují pohyblivost. Jak píší vědci v časopisu Pain, více než 70 % pacientů s osteoartrózou kolene navíc trpí poruchami spánku.

Tělo a psychika jsou spojené nádoby

Jako součást studie rozdělili vědci sto lidí trpících bolestmi v kolenou a nespavostí náhodně do dvou skupin. První skupina prošla osmi lekcemi kognitivně behaviorální terapie, která jim měla pomoci změnit způsob, jakým přemýšlejí o spánku, a také upravit některé zažité vzory chování, přispívající k nespavosti. Druhá skupina prošla systematickou desenzibilizací, což je terapeutická metoda zaměřená na postupnou adaptaci na situaci, která v člověku vzbuzuje strach a obavy. Ta měla snížit jejich citovou a tělesnou citlivost vůči myšlenkám točícím se kolem nespavosti.

Vědci nechali pacienty ohodnotit jejich subjektivní vnímání bolesti před začátkem terapie a potom tři a šest měsíců po jejím ukončení. Očekávali, že u první skupiny více poklesne výskyt jevu známého jako „katastrofizace bolesti“, kdy pocity bolesti jsou ještě umocněné velkými obavami z ní, zveličováním příznaků a pocitem bezmoci. Namísto toho ale zjistili, že negativní pocity a očekávání ohledně bolesti poklesly v obou skupinách zhruba stejně.

„Spánek je opravdu důležitý, a pokud někdo trpí nespavostí a moc si neodpočine, může se to na jeho zdraví opravdu nepříjemně projevit. Chronická bolest, obezita, deprese, vysoký krevní tlak a další nepříjemnosti lze alespoň zčásti připsat na vrub špatné kvalitě nočního odpočinku,“ řekla agentuře Reuters Sheera Lermanová, vedoucí studie a vědkyně z lékařské fakulty Univerzity Johna Hopkinse v Baltimore v USA. „Dobrá zpráva ovšem je, že nespavost se dá úspěšně léčit, aniž by bylo nutné nasadit léky.“

Bez ohledu na to, jakým druhem terapie prošli, vykazovali účastníci nižší úroveň negativního prožívání bolesti přes den i v noci, a toto zlepšení trvalo i tři a šest měsíců po ukončení léčby. Lidé, kteří se na počátku studie více budili, navíc hlásili větší zlepšení svého stavu než ti, kdo měli už zpočátku potíže menší.

Výsledky studie podle jejích autorů naznačují, že i poměrně mírné intervence soustředěné na zlepšení spánku můžou znamenat velkou změnu v prožívání lidí trpících bolestmi.

Pravdou je, že účastníci studie se vyznačovali poměrně nízkou úrovní obav z bolesti. Pokud by tyto obavy prožívali jako větší, byly by nejspíš dramatičtější i dopady terapie, přiznávají autoři studie.

Jak zlepšit svůj spánek

I pacienti, kteří nemají přístup k těmto konkrétním terapiím, toho pro sebe v oblasti spánku mohou mnoho udělat, řekl agentuře Reuters Jean-Michel Brismee, vědec z Centra zdravotních věd Texaské technické univerzity, který se na studii nepodílel.

„Pokud trpíte nespavostí, může vám pomoci, pokud se budete ukládat a zase vstávat pravidelně ve stejný čas. Je dobré dbát na kvalitní stravu, několik hodin před spaním vynechat kofein a těžká jídla, a také hodně cvičit,“ řekl profesor Brismee pro agenturu Reuters.

„Pokud trpíte osteoartrózou kolene, může pro vás být chůze bolestivá. Zkuste tedy něco jiného – tai-či, jógu, plavání nebo cyklistiku,“ dodal. „Když ulehnete, věnujte pár minut lehkým dechovým cvičením. Mohou utlumit aktivitu vaší sympatetické nervové soustavy a pomůžou vám lépe spát.“