Experiment ve Výzkumném institutu primátů na Kjótské univerzitě v Japonsku ukázal, že šimpanz opakovaně při sledování hry kámen, nůžky, papír vybírá vítěznou značku. Šimpanzi totiž poté, co se naučili, který symbol v jaké situaci „vyhrává“, hráli s dotykovou obrazovkou, kde měli vždy vybrat správnou možnost.

Nejde navíc jen o jedno zvíře na videu. Má toho být nakonec prý schopen téměř každý šimpanz, a to bez ohledu na věk či pohlaví. Učili se postupně, a i když trvalo celkem 307 sezení, než si pět ze sedmi účastněných šimpanzů hru osvojilo, inteligence těchto primátů nadále překvapuje.

Výsledek odpovídá čtyřletému dítěti

„Cílem studie bylo zjistit, zda se šimpanzi mohou naučit složitější vzorce a kombinace tím, že budou vyškoleni v pravidlech hry, ve které kámen tupí nůžky, papír balí kámen a nůžky rozstřihávají papír,“ uvedla dle britského serveru The Daily Telegraph čínská studentka Ťie Gao, která se na zmíněné japonské škole výzkumem zabývá.

Pochopení takových vzorců vyžaduje vyšší mentální kapacitu, vztah mezi signály je nelineární a musí se chápat v kontextu.

Výsledný výkon šimpanze je podle ní srovnatelný s výkonem čtyřletého dítěte, ovšem primátovi trvalo značně delší dobu, než principy hry přesně pochopil, jak napsala agentura Reuters. Průměrnému malému dítěti by na přesné pochopení mělo stačit pět sezení.

Nabízí se však samozřejmě i varianta, že lidoopovi zkrátka jen déle trvalo, než danou aktivitu pochopit chtěl...