Největší zájem o studium pedagogiky je tradičně na Univerzitě KarlověPraze, kde také počet studentů stále roste. O studium se tam letos ucházelo 7059 lidí, fakulta počítá s přijetím 1640 uchazečů.

MŠMT reguluje povolený počet přijatých

Na většině ostatních vysokých škol sice studentů pedagogiky mírně ubylo, není to ale způsobeno menším zájmem o studium.

Mnoho absolventů od učitelství odradí nízké platy. Ty jsou podle studie nejnižší ze všech zemí EU a činí 56 procent platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v ČR.

„Zájem o studium neklesá. Snížení počtu přijatých bylo v minulosti způsobeno snižováním povolených studentů,” vysvětlil děkan Pedagogické fakulty v Hradci Králové František Vanička. Počet studentů reguluje ministerstvo školství.

Hradecká fakulta v sobotu oslaví 25 let od doby, kdy se samostatná Pedagogická fakulta přeměnila na Vysokou školu pedagogickou. Ta začala postupně nabízet i neučitelské studijní programy a v akademickém roce 2000/2001 se přejmenovala na Univerzitu Hradec Králové. Do Hradce se letos přihlásilo asi 6000 studentů – univerzita jich přijme 1500.

Velký zájem o nedostatkové učitele matematiky

Všechny pedagogické fakulty potvrzují, že se nejobtížněji naplňují obory učitelství přírodních věd a matematiky.

„Je to paradox, protože my chrlíme velký počet učitelů společenských věd, hudebky, výtvarky, ale nejpoptávanější ze strany škol od ředitelů jsou právě učitelé matematiky, fyziky a chemie,” řekl proděkan pro studijní záležitosti Pedagogické fakulty na Univerzitě Palackého v Olomouci Pavel Neumeister.

„Zájem je velmi nevyrovnaný. Máme obory, kde se dlouhodobě potýkáme s nedostatkem uchazečů, a na druhou stranu máme obory se čtyřnásobným převisem poptávky nad nabídkou,” doplnila mluvčí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Jana Šiková.

Tato škola nabízí omezený počet oborů, které jsou zaměřeny na humanitní předměty, speciální pedagogiku a sport. Malý zájem je podle mluvčí zejména o obory s hudební výchovou. Většina uchazečů se hlásí na speciální pedagogiku, sociální pedagogiku a učitelství pro MŠ.

Dobré uplatnění i mimo školství

Neumeister zdůraznil, že se absolventi pedagogických fakult uplatní dobře i mimo školství. Někteří odborníci tak varují, že v blízké budoucnosti bude velký nedostatek kvalifikovaných učitelů.

„My sice připravíme poměrně velký počet studentů, ale za prvé velká část jich do praxe nenastoupí, a za druhé škol je poměrně hodně, takže do budoucnosti bude zvláště třeba učitelství pro 1. stupeň nedostatkové,” řekl.

Mnoho absolventů od učitelství odradí nízké platy. Ty jsou podle studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR nejnižší ze všech zemí EU a činí 56 procent platů vysokoškolsky vzdělaných pracovníků v ČR.