Pokud chtějí učitelé pomoci žákům a studentům porozumět současnému světu, měli by pracovat s aktuálními událostmi. Ty ale v žádné učebnici nenajdou. Pokud se pokusí aktuality sami zpracovat, hrozí, že než se jim to podaří, bude událost již neaktuální a překrytá novějšími informacemi.

Ušetří čas

Tento problém je typický pro témata spojená s mediální výchovou. Proto učitel mediální výchovy pražského Gymnázia Na Zatlance Michal Kaderka ke své přípravě o hoaxech a propagandě vypracoval i podklady pro učitele.

„Nejedná se o kompletní metodiku, jsou zde především informační texty, videa a obrazové materiály, jejichž vyhledání a výběr ušetří učitelům mnoho hodin času. K dispozici je i popis jednotlivých událostí a tipy na aktivity, které může vyučující dále rozpracovat,“ řekl k tomu.

Vedle výuky mediální výchovy je Michal Kaderka spoluzakladatelem a koordinátorem Aliance pro otevřené vzdělávání. Ta se zabývá podporou rozvíjení otevřených vzdělávacích zdrojů a kulturou sdílení v komunitě učitelů.

Žádné porušení autorských práv

„Pro rychlé předávání zkušeností z výuky je důležité, aby sdílené materiály měly charakter otevřeného vzdělávacího zdroje a učitelé si mohli podklady vylepšovat a rozšiřovat, aniž by porušovali autorská práva,“ uvádí koordinátorka projektu Otevřené vzdělávání Tamara Kováčová ze společnosti EDUin.

Otevřený vzdělávací zdroj (OER – z angl. zkratky Open Educational Resources) je vzdělávací materiál, který je dostupný jednak bezplatně, ale zároveň je zveřejněný pod veřejnou licencí (např. Creative Commons), jejíž varianta umožňuje zásahy do díla bez obav porušení autorských práv. OER tak podporují vytváření a postupné vylepšování či rychlou aktualizaci děl.